لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

«آموزش راهکارهای مقابله با جنگ نرم به دانش‌آموزان ایرانی»


بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، «رابطان سیاسی» به دانش‌آموزان «راهکارهای مقابله با جنگ نرم» را آموزش می‌دهند و علاوه بر این آموزش و پرورش اقدام به انتشار کتاب‌ها و نشریاتی در باره «جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن» و توزیع آن در میان دانش‌آموزان کرده است.

محمدتقی فخریان، مدیر کل تربیتی وزارت آموزش و پرورش ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با واحد مرکزی خبر از «آموزش راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن» به دانش‌آموزان توسط «رابطان سیاسی» خبر داده است.

وی همچنین با اعلام برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رابطان سیاسی گفته است: «برای آگاهی رابطان سیاسی آموزش و پرورش استان‌ها از رویدادهای روز سیاسی ایران و جهان و راهکارهای مقابله با جنگ نرم، در همه استان ها به طور مجزا ، کارگاه‌های آموزشی برگزار می شود.»

به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی در ایران و گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای این انتخابات، مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بارها معترضان و مخالفان خود را به تلاش برای «جنگ نرم» یا «براندازی نرم» متهم کرده‌اند.

همچنین در جریان دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» نیز، یکی از اتهامات عمده بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران «تلاش برای براندازی نرم» بود.

از سوی دیگر یدالله جوانى، مسئول اداره سیاسى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نیز در اوایل سال جاری خورشیدی با بیان این که نظام جمهورى اسلامى «در سال گذشته با فتنه عمیقى که جنگ نرم بود مواجه شد»، از دوران اصلاحات به عنوان دوران شکل‌گیرى این «فتنه» یاد کرده و گفته بود، «اقدامات سپاه در مقابله با تهدیدات نرم دشمن» از همان دوران اصلاحات آغاز شده بود.

همچنین در مرداد ماه سال جاری نیز مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی خواستار تتشکیل وزارتخانه‌ای مستقل برای مقابله با جنگ نرم شده و گفته بود:‌ «یکی از راه‌های مقابله با جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم دشمن، لزوم تشکیل یک وزارتخانه مستقل برای سیاست‌گذاری، هدایت، هماهنگی و مدیریت عملیات اجرایی در این حوزه مهم و راهبردی... است.»

در تیر ماه سال جاری نیز، محمد بنیادی، معاون پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش تهران، از اعزام «یک هزار روحانی» تحت عنوان «افسران جنگ نرم» به مدارس سراسر کشور خبر داده بود.

وی هدف از تربیت این «افسران جنگ نرم» و اعزام آنان به «مدارس، ‌پایگاه‌ها و دارالقرآن‌ها» را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله «آسیب‌های پرخطری همچون جنگ نرم»، اعلام کرده بود.

در این میان محمدتقی فخریان، مدیر کل تربیتی وزارت آموزش و پرورش نیز با اعلام این که نخستین دوره کارگاه‌های توجیهی رابطان سیاسی در شیراز برگزار شده و در استان‌های دیگر نیز این دوره‌ها تا پیش از ۱۳ آبان برگزار می‌شود، اظهار داشته است: «۳۲ رابط سیاسی در استان‌ها و حدود ۶۰۰ رابط در شهرستان‌ها مسئولیت رصد رویدادهای جدید سیاسی کشور و عرصه بین الملل و تحلیل آن را از طریق صاحب نظران مسائل سیاسی برعهده دارند.»

وی همچنین افزوده است:‌ «رابطان سیاسی آموزه‌های خود را در اختیار حدود ۴۸ هزار مربی پرورشی قرار می‌دهند و آنان نیز اقدامات فرهنگی خود را با رویکرد مقابله با جنگ نرم برنامه‌ریزی و آموزه‌های خود را به دانش آموزان منتقل می‌کنند.»

محمدتقی فخریان درباره وظیفه دیگر رابطان سیاسی آموزش و پرورش هم گفته است:‌ «رابطان سیاسی همچنین اعضای تشکل‌های دانش آموزی را آموزش می‌دهند و آنان نیز در ارتباط چهره به چهره با دیگر دانش آموزان، اطلاعات لازم را منتقل می‌کنند.»

وی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان‌، تشکل‌های وابسته به سازمان دانش‌آموزی شامل پیشتازان و فرزانگان، جوانان هلال احمر و بسیج دانش‌آموزی به عنوان مهم‌ترین تشکل‌های دانش‌آموزی در ایران نام برده است که قرار است اعضای آنها در چارچوب فعالیت رابطان سیاسی در آموزش و پرورش تحت آموزش قرار گیرند.

به گفته مدیر کل تربیتی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، علاوه بر فعالیت رابطان سیاسی، این وزارتخانه از طریق انتشار برخی نشریات نیز به «مقابله با جنگ نرم» می‌پردازد.

وی در این باره گفته است:‌ «مجله تربیت هر فصل یکی از شماره‌ای خود را به عنوان ضمیمه "تربیت سیاسی"منتشر و اطلاعات لازم را به رابطان سیاسی آموزش و پرورش می‌هد. سازمان دانش‌آموزی کشور نیز سلسله برنامه‌های فرهنگی آموزشی خود را درباره جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن با عنوان "خندق فرهنگی" از این هفته آغاز کرده است. این سازمان همچنین چاپ کتابی با عنوان جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن را از دیروز آغاز کرده است که هفته آینده میان دانش آموزان متوسطه کشور توزیع می‌شود.»
XS
SM
MD
LG