لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

۱۷۰ نماینده در مورد جایگاه مجلس به احمدی‌نژاد تذکر کتبی دادند


۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، از سخنان وی در باره جایگاه مجلس انتقاد کرده‌اند و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از دولت خواسته است، به جای «تفسیر نادرست» سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی، مشکل تورم و اشتغال را حل کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، از سخنان وی در این باره که «دوره در راس امور بودن مجلس گذشته»، انتقاد کرده و خواستار پرهیز وی از«اظهارات مناقشه آمیز و مغایر با قانون و بیانات امام و رهبری» شدند.

در تذکر کتبی نمایندگان که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خوانده شده است، خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است:‌«جنابعالی در آستانه سفر به نیویورک برخلاف نص بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری و برخلاف قانون اساسی جایگاه مجلس را که حاصل خون‌های جوانان این کشور و نتیجه الله‌اکبرهای ملت ایران است، مورد خدشه قرار دادید».

چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه ایران با بیان اینکه قوه مجریه «بالاترین قوه کشور» است، اظهار داشته بود، دوره‌ای که مجلس در رأس امور بود، سپری شده است.

رئیس دولت دهم در این باره گفته بود: «قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند».

این سخنان با واکنش تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده بود که محمود احمدی‌نژاد را به «تحریف» سخنان رهبر پیشین جمهوری اسلامی متهم کرده و تأکید کرده بودند، مجلس می‌تواند، «بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند».

در این میان ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی خود، سخنان محمود احمدی‌نژاد را درباره جایگاه مجلس موجب «تضعیف مردم سالاری دینی» دانسته و افزوده‌اند:‌ «مردم از رئیس‌جمهور و سایر مسئولان انتظار دارند که به مسایل اساسی کشور مانند اشتغال جوانان، جلوگیری از گرانی بعضی از کالاهای اساسی،‌ جلوگیری از قاچاق بی‌رویه کالاها و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با مفاسد اجتماعی در سطح کشور بپردازد و لازم است دولت به جای دخالت در امور قوای دیگر و نفی جایگاه مجلس که نماد اصلی مردم سالاری دینی است، به وظایف خود عمل کند».

در همین راستا علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس، سخنان احمدی‌نژاد را مبنی بر این که مجلس دیگر در راس امور نیست، «غلط» دانسته و گفته است:‌ «دولت باید برود مشکل تورم و اشتغال را حل کند و تولید را افزایش دهد ،اینها مسائل اصلی است و ما در این جهت کمک می‌کنیم. این حرف‌ها حاشیه‌ای و نادرست است که مجال آن در شرایط کنونی کشور نیست و کسی نباید این حرف‌ها را بزند».

در این میان قرائت تذکر کتبی ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به محمود احمدی‌نژاد با انتقاد برخی از نمایندگان حامی دولت در مجلس روبرو شده است.

ستار هدایتخواه، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس به دلیل قرائت این تذکر گفته است:‌«بنده شش سال و چند ماه است که نماینده مجلس هستم و تاکنون سابقه نداشته که متن کامل تذکرات کتبی به رئیس جمهور و وزرا قرائت شود».
XS
SM
MD
LG