لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

اعتراض استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران به احمدی‌نژاد


در ادامه اعتراض‌ها به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد، شماری از کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه با ارسال نامه‌ای به دفتر رئیس جمهور، از وی درباره انحلال این دانشگاه توضیح خواسته‌‌اند و کمیسیون آموزش مجلس نیز به وزارت بهداشت برای لغو دستور انحلال این دانشگاه یک هفته مهلت داده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا،‌ نامه‌ای با امضای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شده است که در آن از محمود احمدی‌نژاد خواسته شده به پرسش‌های مطرح شده درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران پاسخ دهد.

اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نامه آورده‌اند: «اعلام خبر انحلال دانشگاه در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه عصر روز جمعه در سایت وزارت بهداشت چه مفهومی دارد؟ آیا حضور سراسیمه ریاست دانشگاه تهران و جمعی از معاونین او در هفت صبح روز شنبه مفهومی جز اشغال دانشگاه ایران را دارد؟»

همچنین بر اساس این گزارش اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه دیگری خطاب به وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد، به تصمیم وی برای انحلال این دانشگاه و « تغییرات پیش آمده در سطح دانشگاه» به شدت اعتراض کرده‌اند.

با گذشت بیش از پنج روز از اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران از سوی مرضیه وحیددستجردی، اعتراض‌ها به این تصمیم همچنان ادامه دارد و روز چهارشنبه نیز شماری از دانشجویان و پرسنل این دانشگاه روبروی ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران تجمع کرده و خواستار حضور محمدباقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و توضیحات وی شدند.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تجمع روز چهارشنبه گفته است: «دانشجویان خواستار این بودند که لاریجانی که اکنون پنج روز از استقرارش در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گذرد، سکوتش را شکسته و به دانشجویان توضیح دهد، اما او در جمع دانشجویان حاضر نشد.»

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از اعتراض دانشجویان به انحلال این دانشگاه حمایت کرده است، ‌به طوری که رئیس بسیج دانشجویی این دانشگاه در سخنانی در تجمع دانشجویان گفته است:‌ «ما هیچ ‌گونه مشکلی با نظام و حکومت نداریم، شعارهایمان هم سیاسی نیست، ما تنها برای حفظ دانشگاه خود تلاش می‌کنیم.»

مرضیه وحیددستجردى، وزیر بهداشت ایران، روز شنبه با اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران، اعلام کرده بود، تمامى واحدهاى آموزشى، پژوهشى و دانشجویى این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکى تهران و واحدهاى بهداشتى درمانى این مجموعه نیز به دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى منتقل مى‌شود.

به گفته مرضیه وحیددستجردى انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران در راستاى اجراى تصمیمات دولت مبنى بر خروج دستگاه‌هاى اجرایى از استان تهران و ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانى محمود احمدى‌نژاد صورت گرفته است.

این درحالى است که روز یکشنبه علیرضا مرندى، وزیر پیشین بهداشت ایران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با «عجیب و غریب» خواندن استدلال دولت مبنى بر این که چنین اقدامى در راستاى «کوچک‌سازى تهران» صورت گفته، اظهار داشته بود: «اصلاً چه ربطى دارد؟ مگر بیمارستان‌هاى این دانشگاه را به خارج از تهران مى‌برند؟ ساختمان را که نمى‌توانند ببرند جاى دیگرى. استان البرز که موجودیت پیدا کند، آن قسمت از دانشگاه که در حیطه این استان است، به دانشگاه کرج پیوند مى‌خورد، اینکه دلیل انحلال دانشگاهى به این عظمت نمى‌شود.»

از سوی دیگرعلی عباسپورتهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است،‌ اعضای این کمیسیون در جلسه روز سه‌شنبه خود با وزیر بهداشت از وی خواسته‌اند،‌ دستور خود را درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران لغو کند.

وی با بیان این که توضیحات وزیر بهداشت درباره انحلال این دانشگاه نمایندگان مجلس را قانع نکرد، افزوده است: «در این جلسه اکثر اعضا به وزیر بهداشت پیشنهاد لغو این دستور را دادند، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که پس از بررسی هفته آینده نتیجه دقیق این بحث را مطرح می‌کنند.»

پیشتر نیز ۱۸ تن از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در یک تذکر کتبی از اقدام مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران انتقاد کرده‌ و این تصمیم را «غیر کارشناسی و نادرست» خوانده بودند.

دانشگاه علوم پزشکى ایران که در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکى شاهنشاهى» بنیانگذارى شده بود، در زمان انحلال داراى بیش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هیئت علمى بود و بر اساس آخرین رتبه‌بندى وزارت بهداشت، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکى کشور به شمار مى‌رفت.
XS
SM
MD
LG