لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

پسر بن‌لادن: شرایط برای خروج بستگان بن‌لادن از ایران مناسب است


عمر بن لادن، یکی از پسران اسامه بن لادن
عمر بن لادن، یکی از پسران اسامه بن لادن
یکی از پسران بن‌لادن می‌گوید ایران اعلام کرده است، اعضای خانواده رهبر القاعده را به کشوری غیر از عربستان سعودی تحویل می‌دهد و ایالات متحده نیز با حضور فرزندان بن‌لادن در آمریکا موافقت کرده است.

عمر بن‌لادن، یکی از پسران اسامه بن‌لادن، روز یکشنبه اعلام کرد، ایران گفته است، در صورتی که کشور دیگری به غیر از عربستان سعودی میانجیگری کند، اعضای رهبر گروه تروریستی القاعده را آزاد خواهد کرد.

عمر بن‌لادن در این باره به شبکه تلویزیونی «العربیه» گفته است: «گمان می‌کنم اوضاع برای خروج آنها از ایران مناسب است... به دلیل عدم وجود مدارک و گذرنامه برای اعضای خانواده‌ام به کمک کشور ثالثی غیر از عربستان سعودی نیاز داریم... ایران از تحویل بازداشت‌شدگان به کشور اصلی خود سرباز می‌زند.»

از سال‌ها پیش گزارش‌هایی در باره حضور فرزندان اسامه بن‌لادن در ایران پس از فرار رهبر القاعده از افغانستان در جریان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۱ در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود.

در دی ماه سال گذشته خورشیدی روزنامه تایمز لندن در گزارشی اعلام کرده بود، برخی از بستگان نزدیک اسامه بن‌لادن، از حدود هشت سال پیش تحت تدابیر امنیتی در محلی در نزدیکی تهران زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش این افراد شامل یکی از همسران، شش تن از فرزندان و یازده نوه رهبر القاعده هستند که در سال ۲۰۰۱ به ایران پناه برده و از آن زمان تحت نظر نیروهای امنیتی نگهداری می‌شوند.

پیشتر ایمان بن‌لادن، یکی از دختران بن‌لادن با گریز از محل یاد شده خود را به سفارت عربستان سعودی در تهران رسانده بود.

همچنین در اواخر سال گذشته خورشیدی خالد بن اسامه بن‌لادن، یکی دیگر از پسران اسامه بن لادن، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، از مسئولان ایرانی به خاطر «بدرفتاری» با اعضای خانواده خود انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده بود.

با این همه مقام‌های ایرانی همواره حضور اعضای خانواده اسامه بن‌لادن در ایران را تکذیب کرده‌اند.

این در حالی است که عمر بن‌لادن گفته است، یکی از برادران وی به نام عثمان چند روز پیش از ایران با وی تماس گرفته و گفته است، درصورتی که یکی از کشورها میانجیگری کند، اعضای خانواده بن‌لادن آزاد خواهند شد.

به گفته عمر بن‌لادن، حدود بیست نفر از اعضای خانواده رهبر القاعده همچنان در ایران به سر می‌برند.

وی با بیان این که هیچ کدام از این افراد از سوی آمریکا متهم به فعالیت‌های تروریستی نشده‌اند، افزوده است: «آمریکا برای کمک به برادرانم جهت خروج از ایران اعلام آمادگی کرده و با حضور آنها در خاک خود موافقت کرده است.»

گفته می‌شود، اسامه بن لادن از چندین همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اخراج از سودان در اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل یکى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برده بود، که به دنبال حمله آمریکا به افغانستان همسر و فرزندان وی به ایران گریخته‌اند.
XS
SM
MD
LG