لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

محاکمه یک ایرانی به اتهام صدور تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا


بر اساس اعلام مقام‌هاى‌ قضایى آمریکا یک شهروند ایرانى که به اتهام تلاش براى قاچاق فن‌آورى تسلیجاتى و کالا‌هاى حساس به ایران تحت پیگرد قرار گفته است، اتهام‌هاى خود را پذیرفته و به زودی راى دادگاه در باره وى اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، دادستانى فدرال آمریکا اعلام کرده است، یک شهروند ایرانى به نام امیر حسین اردبیلى که به اتهام‌ ارتکاب جرایمى مانند نقض قوانین صادراتى آمریکا، پولشویى و قاچاق جنگ‌افزار و لوازم یدکى جنگنده‌هاى اف-۴ به ایران تحت پیگرد قرار گرفته بود، اتهام‌هاى خود را پذیرفته است.

بر اساس این گزارش راى دادگاه رسیدگى کننده به جرایم این شهروند ایرانى که گفته مى‌شود، در جمهورى گرجستان بازداشت و به ایالات متحده آمریکا تحویل داده شده است، در یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

در این گزارش همچنین آمده است، امیرحسین اردبیلى ممکن است به تحمل ۱۴۰ سال زندان محکوم شود.

در روز دوازدهم مهر ماه سال جارى سخنگوى وقت وزارت امور خارجه ایران براى نخستین بار اعلام کرده بود، گرجستان یک «بازرگان ایرانى» را بازداشت و به ایالات متحده آمریکا تحویل داده است.

به گفته حسن قشقاوى «آقاى اردبیلى صرفاً یک بازرگان جوان بوده است و فعالیت اقتصادى انجام مى‌داده است».

این در حالى است که مقام‌هاى دادگسترى آمریکا گفته‌اند، دستگاه‌هاى امنیتى این کشور از سال ۲۰۰۴ در یک رشته عملیات مخفى فعالیت‌هاى آقاى اردبیلى را زیر نظر داشته‌اند.

بر اساس اعلام دادگسترى فدرال آمریکا این شهروند ایرانى اقدام به خرید کالا‌هاى حساسى مانند ریزتراشه‌هاى حس‌گر و تجهیزات رایانه‌اى براى جنگنده‌هاى اف -۴ به منظور انتقال آن به ایران کرده است.

از زمان قطع روابط دیپلماتیک میان آمریکا و ایران در سال ۱۹۷۹ در پى اشغال سفارت آمریکا در تهران، واشنگتن تحریم‌هاى گسترده‌اى را علیه جمهورى اسلامى وضع کرده است.

رسیدگى به اتهام‌هاى امیرحسین اردبیلى به صورت غیرعلنى و مخفیانه انجام شده است و از زمان اعلام خبر بازداشت وى در گرجستان و تحویلش به آمریکا این نخستین بارى است که مقام‌هاى آمریکایى دراین باره اظهار نظر مى‌کنند.

در حالى که سخنگوى وزارت امور خارجه ایران در مهرماه سال جارى از تحویل آقاى اردبیلی به آمریکا سخن گفته بود، دادستانى فدرال آمریکا مى‌گوید، متهم در ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادى پس از بازداشت شدن در جمهورى گرجستان به آمریکا تحویل داده شده است.

بر اساس این گزارش آقاى اردبیلى در اکتبر سال ۲۰۰۷ بازداشت شده بود. تاکنون وکلاى مدافع وى در باره این پرونده اظهار نظر نکرده‌اند.

امیرحسین اردبیلى که در صدد خرید تجهیزات بسیار حساس داراى کاربرد در صنایع موشکى و هواپیماهاى جنگى بود، به ماموران آمریکایى گفته است که دولت ایران با خرید گسترده جنگ‌افزارهاى نظامى خود را براى رویارویى نظامى با آمریکا آماده مى‌کند.
XS
SM
MD
LG