لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

پیشتازى ائتلاف نورى المالکى در انتخابات پارلمانی عراق


Iraq -- Election commision workers take a rest after check ballot boxes and tally votes at an election centre in Baghdad, 08Mar2010
Iraq -- Election commision workers take a rest after check ballot boxes and tally votes at an election centre in Baghdad, 08Mar2010
آخرین نتایج شمارش آراى انتخابات پارلمانى در عراق نشان مى‌دهد که ائتلاف «دولت قانون» به رهبرى نورى المالکى، نخست وزیر این کشور، با اختلاف اندکى از سایر رقباى شیعه خود همچنان پیشتاز است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه ائتلاف «دولت قانون» به رهبرى نورى المالکى، نخست وزیر عراق در سه استان عمدتاً شیعه نشین این کشور همچنان در صدر قرار دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق روز جمعه اعلام کرد، حزب آقاى المالکى در استان المثنى واقع در جنوب این کشور نیز با کسب حدود ۱۵۰۰۰ راى از گروه‌هاى دیگر پیش افتاده است.

بر اساس این گزارش «ائتلاف ملى عراق» به رهبرى ابراهیم جعفرى نیز با کسب ۱۱۰۰۰ راى در این استان شیعه‌نشین در رده دوم قرار گرفته و فهرست متعلق به جواد بولانى، وزیر کشور عراق هم با چهار هزار راى در جایگاه سوم قرار دارد.

پییشتر کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرده بود، «ائتلاف ملى عراق» در استان میسان با کسب بیش از ۲۹۰۰۰ راى در صدر قرار دارد و به دنبال آن «ائتلاف دولت قانون» قرار گرفته است که حدود ۲۲۰۰۰ راى را در این استان از آن خود کرده است.

این در حالى است که گزارش‌هاى قبلى نیز از پیشتاز بودن ائتلاف «دولت قانون» در استان‌هاى شیعه‌نشین نجف و بابل حکایت مى‌کرد.

در این میان «ائتلاف العراقیه»، که ائتلافى از شیعیان و سنى‌هاى سکولار به رهبرى ایاد علاوى، نخست وزیر پیشین عراق است، روز جمعه مقام‌هاى کمیسیون انتخابات عراق و نیز دولت این کشور را به انجام تقلب در انتخابات متهم کرده است.

میسون دمولجى، سخنگوى ائتلاف ایاد علاوى، با ابراز نگرانى نسبت به دستکارى در شمارش آرا ادعا کرده بود، چند تن از ناظران این حزب از محل شمارش آراء اخراج شده‌اند.

در مقابل کمیسیون مستقل انتخابات عراق با رد این اتهام‌ها تاکید کرده است، نمایندگان گروه‌ها و حزب‌هاى مختلف و نیز ناظران بین‌المللى بر شمارش آرا نظارت دارند.

از سوى دیگر به گزارش خبرگزارى رویترز نتایج اولیه شمارش آراى انتخابات پارلمانى عراق در هفت استان این کشور نشان مى‌دهد که ائتلاف «دولت قانون» به رهبرى نورى المالکى با فاصله اندکى از «ائتلاف ملى عراق» به رهبرى ابراهیم جعفرى پیشتاز است.

بر اساس این گزارش از مجموع ۳۴۰۰۰۰ راى شمارش شده براى این دو گروه، سهم «ائتلاف دولت قانون» تنها حدود ۲۰۰۰۰ راى از آراى فهرست ابراهیم جعفرى بیشتر است.

همچنین «ائتلاف العراقیه»، متعلق به ایاد علاوى در مجموع در جایگاه سوم قرارگرفته است.

انتظار مى‌رود شمارش آراى انتخابات پارلمانى عراق تا ۱۸ مارس به پایان برسد و تا پایان ماه جارى میلادى، نتایج قطعى انتخابات اعلام شود.

برآوردها اولیه حاکى از آن است که ائتلاف نورى المالکى در استان‌هاى شیعه‌‌نشین عراق و ائتلاف ایاد علاوى، نخست وزیر پیشین در استان‌هاى سنى‌نشین این کشور بیشترین آرا را از آن خود کنند.

در همین حال، برپایه گزارش‌هاى منتشر شده ائتلاف حزب میهنى و حزب دموکرات کردستان عراق در چند شهر این منطقه، از حزب گوران پیشى گرفته است.

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، دومین انتخابات سراسرى عراق از زمان حمله نیروهاى آمریکایى در سال ۲۰۰۳ به این کشور است.

در انتخابات روز یکشنبه بیش از ۶۰۰۰ نامزد از ۸۶ گروه و حزب سیاسى براى به دست آوردن ۳۲۵ کرسى پارلمانى رقابت کردند.

انتخابات عراق روز یکشنبه درحالى برگزار شد که شورشیان عراقى با حمله به حوزه‌هایى را‌ى‌گیرى دست کم ۳۸ نفر را کشتند. این حمله‌ها در حالى صورت گرفت، که این انتخابات در میان تدابیر شدید امنیتى برگزار شد و از جمله مرزهاى این کشور و فرودگاه بین‌المللى بغداد بسته شده بود.

پس از برگزارى این انتخابات، آمریکا و اتحادیه اروپا از برگزارى انتخابات عراق ابراز خشنودى کردند و مردم عراق را به خاطر مشارکت در این انتخابات ستودند.
XS
SM
MD
LG