لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

هفت نفر در عملیات آزادسازی گروگان‌ها در کلیسایی در بغداد کشته شدند


به دنبال حمله مردان مسلح به کلیسایی دربغداد و به گروگان گرفتن حاضران در این کلیسا، نیروهای عراقی و آمریکایی در عملیاتی مشترک گروگان‌ها را آزاد کرده‌اند، که در جریان این عملیات دست کم هفت تن از گروگان‌ها کشته شده و شمار دیگری نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، پس از آن که روز یکشنبه مردان مسلح با حمله به یک کلیسای کاتولیک در بغداد، حاضران در این کلیسا از جمله یک کشیش را به گروگان گرفته بودند، نیروهای امنیتی با حمله به این کلیسا، گروگان‌ها را آزاد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش هنگام حمله مردان مسلح به این کلیسا حدود پنجاه نفر در آنجا حضور داشتند که پیش از حمله نیروهای امنیتی دست کم سیزده نفر موفق به فرار شده بودند.

در جریان عملیات آزادی سازی گروگان‌ها، حداقل هفت تن از آنها کشته و بیست نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین هشت مظنون به دست داشتن در این گروگان‌گیری نیز بازداشت‌ شده‌اند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه از مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی گروگان‌ها در این کلیسا خبر داده بود.

مهاجمان پیش از حمله به کلیسا و به گروگان گرفتن حاضران در این کلیسا به ساختمان بورس بغداد حمله کرده و دو مامور پلیس را از پای درآورده بودند.

پس از این حمله نیروهای امنیتی عراق اقدام به محاصره ساختمان کلیسا کرده و همزمان به گفته یکی از مقام‌های وزارت کشور عراق، نیروهای امنیتی خود را برای حمله به کلیسا و آزاد کردن گروگان‌ها آماده می‌کردند.

در این میان یکی از اعضای یگان ضد تروریستی عراق که در عملیات آزاد سازی گروگان‌ها در این کلیسا مشارکت داشت به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما برای کمک به پلیس و ارتش برای آزاد کردن گروگان‌ها به اینجا آمده‌ایم و به کمک سربازان آمریکایی آنها را آزاد کردیم.»

در حالی که به گفته یکی از سربازان عراقی همه گروگان‌گیران در این عملیات کشته شده‌اند، تاکنون گزارشی درباره شمار تلفات احتمالی نیروهای امنیتی منتشر نشده است.

تنها اندکی پس از حمله مردان مسلح به کلیسای مورد اشاره در بغداد صدای تیراندازی و انفجار در محل به گوش می‌رسید.

به دنبال این گروگان‌گیری، یکی از سخنگویان واتیکان خواستار یافتن راه حلی فوری برای «بحران گروگان‌گیری» در این کلیسا شده بود.

از سوی دیگر به گفته یکی از فرماندهان پلیس بغداد شمار مهاجمان به کلیسا ۹ نفر بودند که یکی از آنها هنگامی که ماموران پلیس قصد نزدیک شدن به کلیسا را داشتند، کمربند انفجاری خود را در مقابل ورودی کلیسا منفجر کرده و خود نیز کشته شده بود.

برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که گروگان‌گیران خواستار آزادی اعضای بازداشت‌شده سازمان القاعده شده و تهدید کرده بودند در صورت حمله پلیس همه گروگان‌ها را خواهند کشت.
XS
SM
MD
LG