لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

ليبرمن: صلح با فلسطينى‌ها یک توهم است


آویگدور لیبرمن وزیرخارجه اسراییل
آویگدور لیبرمن وزیرخارجه اسراییل
وزير خارجه راستگراى اسرائيل با اظهار بدبينى نسبت به حل و فصل تنش در خاورميانه مى‌گويد، حتى تشكيل يك كشور فلسطينى در كنار اسرائيل هم نمى‌تواند، به صلح ميان فلسطينى‌ها و اسرائيل منجر شود.

آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اسرائيل در گفت و گو با ضميمه هفتگى روزنامه «يديعوت آخرونوت» تأكيد كرده است، هدف صلح با فلسطينى‌ها تا بيست سال ديگر هم محقق نخواهد شد و «حتى بيل كلينتون رئيس جمهور پيشين آمريكا هم به اين امر اذعان داشت».

رهبر روسى‌تبار حزب دست راستى «اسرائيل خانه ما» با اشاره به اين كه شانزده سال از زمان امضاى پيمان صلح اوسلو ميان اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين مى‌گذرد، ابراز عقيده كرده است، هنوز هم چشم‌انداز روشنى براى تحقق صلح وجود ندارد.

ليبرمن ضمن مخالفت با طرح صلح عربى و با اشاره به «بى‌نتيجه بودن» تصميم‌هايى مانند خروج از لبنان و نوار غزه گفته است: «حتى اگرتا مرزهاى جنگ شش روزه هم عقب نشينى كنيم، باز هم از صلح خبرى نخواهد بود.»

به اعتقاد وزير امور خارجه اسرائيل كسانى كه طرح موسوم به «دو ملت، دو كشور» و تشكيل يک كشور فلسطينى در كنار اسرائيل را منجر به تحقق صلح مى‌دانند، «دچار خوش‌بينى و توهم» هستند.

وزير امور خارجه تندروى اسراييل در باره عدم تمايل مقام‌هاى آمريكايى براى سفر وى به ايالات متحده گفته است:« اسرائيل نمى‌تواند تنها روى حمايت آمريكا تكيه كند و بايد دوستان ديگرى در جهان براى خود داشته باشد و تلاش كند كه به بخشى طبيعى كشورهاى پيرامون خود تبديل شود.»

وى همجنين افزوده است: «من از سوى مردم اسرائيل انتخاب نشدم كه نظرات آمريكا يا اروپا را اجرا كنم يا به روى آنها لبخند بزنم، بلكه برگزيده شدم تا از منافع اسرائيل قاطعانه دفاع كنم».

«يديعوت آخرونوت» كه در آستانه سفر ليبرمن به كشورهاى آفريقايى با وى گفت‌‌وگو كرده است، در باره سياست خارجى وى نوشته است، درحالى كه همه دولت‌هاى پيشين اسرائيل نگاه خود را به غرب، به ويژه ايالات متحده معطوف كرده بودند، وزير خارجه اسرائيل نگاه به آمريكاى لاتين، شرق، آفريقا و تحكيم مناسبات با روسيه و جمهورى‌هاى شوروى پيشين را در دستور كار خود قرار داده است.

ليبرمن از روز چهارشنبه سفر خود به آفريقا را با ورود به اتيوپى آغاز و سپس به كنيا رفت و در ادامه از نيجريه، اوگاندا، ناميبيا و زامبيا ديدار خواهد كرد.

وى از كشورهاى آفريقايى خواسته است، «متوجه خطر گسترش نفوذ جمهورى اسلامى ايران در قاره آفريقا باشند».
XS
SM
MD
LG