لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

خوش‌بینی پاپ به استقرار صلح در خاورمیانه


پاپ هنگام خداحافظی در فرودگاه بن گوریون:« همه مشتاق صلح هستند.»
پاپ هنگام خداحافظی در فرودگاه بن گوریون:« همه مشتاق صلح هستند.»
پاپ بندیکت شانزدهم در پایان سفر یک هفته‌ای خود به خاورمیانه گفته است، اشتیاق به استقرار صلح را در میان یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مشاهده کرده است.

فرودگاه «بن‌گوريون» شهر «تل آويو» آخرين ايستگاه سفر پاپ به «سرزمين مقدس» بود. روز جمعه پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليک‌های جهان پيش از پرواز به رم در جمع خبرنگاران در فرودگاه تل‌آويو با اشاره به حصارهای امنيتی ايجاد شده توسط اسرائيل در اطراف بيت‌المقدس اظهار داشت، او برای آمدن «آينده‌ای دعا کرده است، که در آن ملت‌های ساکن سرزمين مقدس در آرامش و هماهنگی در کنار هم زندگی کنند، بدون اين که نيازی به اتخاذ تداير امنيتی و مرزبندی‌ها وجود داشته باشد.»

او همچنين یک بار دیگر بر خواست خود مبنی بر استقرار صلح در منطقه و پايان اشغال منطقه نوار باختری از سوی اسرائيل و نيز تشکيل يک کشور فلسطينی مستقل تأکيد کرد.

به گزارش رويتز پاپ ۸۲ ساله در نطقی آتشين خطاب به اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها گفت:«خونريزی، مبارزه، تروريسم و جنگ ديگر بس است!»

پاپ بنديکت شانزدهم بار ديگر بر لزوم تشکيل يک کشور مستقل فلسطينی تأکيد کرده و اظهار داشت: «اجازه دهيد راه حل مبتنی بر دو کشور به واقعيت بدل شده و يک رويا باقی نماند.»

پاپ هنگام خداحافظی در فرودگاه تل‌آويو با تأکيد بر اين که وی به عنوان دوست اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها به «سرزمين مقدس» سفر کرده، خواستار پايان بخشيدن به خشونت‌ها در منطقه شد.

پاپ همچنین در هواپيما و در حين پرواز به سوی رم به خبرنگاران همراه خود گفته است، وی در جريان اقامت هشت روزه‌اش در خاورميانه به اين نکته پی برده است که چه در ميان يهوديان، چه مسيحيان و چه مسلمانان آمادگی لازم برای گفت‌وگو و همکاری واقعی وجود دارد.

پاپ با اشاره به مشاهدات خود در منطقه و نيز با اشاره به مشکلات موجود گفت:« من ديدم که همه اشتياق فراوانی به استقرار صلح دارند.»

رهبر کاتوليک‌های جهان طی سفر يک هفته‌ای خود که آن را «سفر زيارتی» خوانده بود، از کشورهای اردن و اسرائيل و همين طور از مناطق فلسطينی ديدار کرد.

بنديکت شانزدهم در نخستين مرحله از سفر خاورميانه‌ای خود به اردن رفته و ضمن شرکت در يک مراسم نيايش با حضور مسيحيانی از کشورهای منطقه از اماکن مذهبی مسلمانان نيز ديدن کرده بود.

وی همچنين در اردن از رودخانه «بِتانی» بازديد کرده بود. به اعتقاد مسيحيان حضرت عيسی در اين رودخانه توسط يحيی غسل تعميد داده شده است.

پاپ در مدت اقامت سه روزه خود در اردن با هدف ترميم روابط مسيحيت با جهان اسلام در يکی از مساجد شهر« امان» حضور يافته و با روحانيون و متفکران اردنی ديدار و گفت و گو کرده بود. وی در سخنانی از مسيحيان و مسلمانان خواسته بود به اختلاف‌های خود پايان دهند.

در آستانه سفر پاپ به اردن رهبران مذهبی اين کشور از وی خواسته بودند، به خاطر اظهاراتش راجع به اسلام عذرخواهی کند. پاپ سه سال پيش در سخنانی دين اسلام را «غيرمنطقی و خشن» خوانده بود. البته بعدها وی از اين که اظهاراتش باعث رنجش مسلمانان شده بود، اظهار تأسف کرده بود.
XS
SM
MD
LG