لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

«اعلام آمادگی اسرائیل برای دستیابی به توافقی در زمینه شهرک سازی»


محمود عباس (راست) و بنیامین نتانیاهو
محمود عباس (راست) و بنیامین نتانیاهو
به دنبال درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از اسرائیل برای تمدید قانون ممنوعیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن، یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی از آمادگی کشورش برای دستیابی به توافقی در این زمینه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی روز جمعه از آمادگی اسرائیل برای دستیابی به «توافقی قابل قبول برای همه طرف‌ها» در زمینه شهرک‌سازی خبر داده است.

این مقام اسرائیلی که نام وی فاش نشده است، در این باره گفته است: «اسرائیل آماده است، به توافقی که مورد پذیرش همه طرف‌ها است، دست یابد».

این سخنان در حالی بیان شده است که تنها دو روز دیگر ممنوعیت ده ماهه ساخت شهرک‌های تازه یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن به پایان می‌رسد.

هم ایالات متحده آمریکا و هم مقام‌های فلسطینی خواستار تمدید این ممنوعیت شده‌اند و مقام‌های فلسطینی تهدید کرده‌اند، در صورت ادامه شهرک‌سازی از گفت‌ و گوهای صلح که به تازگی و با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده‌اند، خارج خواهند شد.

این در حالی است که مقام عالی‌رتبه اسرائیلی که از احتمال دستیابی به توافقی در این باره سخن گفته، تاکید کرده است که آمادگی دولت اسرائیل به معنای«توقف کامل شهرک‌سازی» در کرانه باختری رود اردن نیست.

حدود ۱۰ ماه پیش دولت اسرائیل ساخت شهرک‌های تازه یهودی‌نشین را در کرانه باختری رود اردن به حال تعلیق در آورد که این ممنوعیت در روز ۲۶ سپتامبر به پایان می‌رسد.

به گفته مقام مورد اشاره اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل «به طور فشرده» تلاش می‌کند، پیش از پایان این موعد، قانون ممنوعیت شهرک‌سازی را تمدید کند.

این در حالی است که پیشتر مقام‌های اسرائیلی تاکید کرده بودند، قانون ممنوعیت شهرک‌سازی را تمدید نخواهند کرد.

روز پنج شنبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از اسرائیل خواسته بود، این قانون را تمدید کند.

پیشتر محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی یک بار دیگر تهدید کرده بود، در صورت از سرگیری شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها در کرانه باختری رود اردن از مذاکرات صلح خارج خواهد شد.

این در حالی است که نیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفته بود، فلسطینی‌ها در طول ۱۷ سال اخیر درحالی با اسرائیل مذاکره کرده‌‌اند شهرک‌سازی یهودیان ادامه داشته است.

روز چهارشنبه ایالات متحده آمریکا از «پیشرفت‌هایی درباره مساله شهرک‌سازی» در دور دوم گفت و گوهای مستقیم میان رهبران اسرائیل و فلسطین خبر داده بود.

جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه، پس از مذاکرات دو ساعته رهبران فلسطین و اسرائیل، که در دفتر نخست وزیر اسرائیل برگزار شد، از ادامه مذاکرات به رغم نزدیک شدن به زمان پایان تعلیق شهرک سازی اسرائیل در مناطق کرانه باختری خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG