لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

جنجال در آلمان بر سر اعطای جایزه گفت‌وگوی ادیان به یک ایرانی


نوید کرمانی نوشته، حتی او به عنوان مسلمان می‌تواند به صلیب ایمان بیاورد.
نوید کرمانی نوشته، حتی او به عنوان مسلمان می‌تواند به صلیب ایمان بیاورد.
در حالی که رهبر کاتوليک‌های جهان در جريان سفر خاورميانه‌ای خود بارها بر لزوم گفت‌وگو ميان پيروان اديان مختلف تأکيد کرده است، رهبران مذهبی کاتوليک و پروتستان آلمان از اعطای جايزه‌ای در حمايت از گفت‌وگوی اديان به يک نويسنده ايرانی-آلمانی جلوگيری کردند.

ايالت هسن آلمان قصد داشت جايزه فرهنگی سال ۲۰۰۹ خود را به منظور حمايت از روند گفت‌وگوی ميان اديان مختلف به نمايندگانی از سه دين اسلام، مسيحيت و يهوديت اعطا کند. در کنار دو تن از رهبران مسيحيان آلمان «سالومون کورن» نايب رئيس شورای مرکزی يهوديان در آلمان و «فوات سزگين» از اسلام‌شناسان برجسته در مؤسسه تاريخ و علوم تجربی فرانکفورت به عنوان برندگان مشترک جايزه فرهنگ ايالت هستن برگزيده شده بودند.

پس از آن که فوات سزگين اعلام کرد به دليل «اظهار نظرهای جانبدارانه» نايب رئيس شورای يهوديان آلمان در قبال جنگ غزه حاضر نيست، اين جايزه را با او تقسيم کند، هيئت داوری «نويد کرمانی» نويسنده، روزنامه‌نگار و شرق‌شناس ايرانی‌تبار را به عنوان برنده جايزه امسال انتخاب کرد.

نويد کرمانی که پيشتر به خاطر نوشته‌هايش در مطبوعات آلمان درباره ايران شناخته شده بود، چندين کتاب در باره ايران و جهان اسلام و نيز جايگاه مسلمانان در جامعه آلمان نوشته است. به نوشته فرانفورتر آلگماينه سايتونگ او همچنين از اعضای «کنفرانس اسلام» در آلمان نيز هست.

در حالی که مقدمات اعظای جايزه فرهنگ ايالت هسن آلمان به نمايندگانی از سه دين اسلام، مسيحيت و يهوديت فراهم شده بود، اسقف «کارل لمن» و «پتر اشتانکر» دو تن از رهبران ارشد مسيحيان آلمان با انتشار نامه‌ای با اعطای جايزه به نويد کرمانی به سبب آنچه که آنها «توهين وی به صليب» خوانده‌اند، مخالفت کردند.

در ماه مارس سال جاری نويد کرمانی در مقاله‌ای که در روزنامه سوئيسی «نويه سورشر سايتونگ» منتشر شده بود، به تشريح تابلويی از «گيدو رنی» نقاش ايتاليايی پرداخته و با اشاره به اين که اصولاً نگاهی منفی در قبال به صليب کشدن افراد دارد، نوشته بود، با اين حال آنقدر تحت تأثير شاهکار رنی قرار گرفته است، که نمی‌توانست چشم از آن بردارد. کرمانی در پايان نوشته بود که حتی او هم می‌تواند به صليب اعتقاد داشته باشد.

اين نويسنده ايرانی آلمانی که عضو آکادمی زبان و ادبيات آلمانی نيز هست روز جمعه در واکنش به حذف نامش از ليست افراد دريافت‌کننده جايزه ۴۵ هزار يورويی ايالت هسن با انتشار نامه‌ای در روزنامه فرانفورتر آلگماينه سايتونگ در اين ارتباط «رولاند کخ» نخست وزير راست‌گرای ايالت هسن را آماج انتقادهای خود قرار داده و نوشته است:«آقای کخ، اميدوارم، حداقل خجالت بکشيد.»

در همين حال نوربرت لامرت رئيس پارلمان آلمان با انتقاد از حذف نام کرمانی از ليست دريافت‌کنندگان جايزه فرهنگی ايالت هسن گفته است، اگر مقاله کرمانی دليل اصلی ندادن جايزه به وی به پاس تلاش‌هايش برای گفت‌وگوی ميان اديان بوده است، بهتر است، دولت آلمان از اين پس از اعصای جايزه‌های فرهنگی صرف نظر کند.

مارکوس دروگه اسقف اعظم برلين هم ديدگاه‌های کرمانی را درباره صليب انقلابی توصيف کرده و از اين که به گفته وی «اين پيشنهاد برای گفت‌وگو از جانب رهبران مسيحی آلمان ناديده گرفته شده است»، ابراز تأسف کرد.

همچنين روزنامه آلمانی دی ولت در اين باره نوشته است، اگر روحانيان حاکم بر ايران به خاطر نوشته‌های کرمانی در باره صليب، عليه وی فتوا صادر می‌کردند، قابل درک بود، اما آنچه که اتفاق افتاده چيز ديگری است.
XS
SM
MD
LG