لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

پیام باراک اوباما به رئیس جمهور لبنان


اندکی پس از سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، رئیس جمهور آمریکا برای همتای لبنانی خود پیام فرستاده است.
اندکی پس از سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، رئیس جمهور آمریکا برای همتای لبنانی خود پیام فرستاده است.
به فاصله کوتاهی پس از پايان سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، يک ديپلمات بلند پايه آمريکايی در سفر به لبنان، پيامی از باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا را به همتای لبنانی وی تسلیم کرده، که بر اساس گزارش رسانه های لبنان، مضمون این پيام، درخواست از لبنان برای جلوگيری از به انحراف کشيده شدن کار دادگاه بين المللی رسيدگی به ترور رفيق حريری و خودداری از دادن مجال به عواملی است که در صدد بی ثباتی لبنان هستند.

رسانه های لبنان گزارش داده اند که جفری فلتمن، دستيار وزير خارجه آمريکا در امور خاورنزديک، يکشنبه در سفری به لبنان، پيام باراک اوباما را به ژنرال ميشل سليمان، رييس جمهور این کشور تسلیم کرده است.

روزنامه اللواء، چاپ بيروت، دوشنبه نوشت که پيام اوباما حاوی هشدار نسبت به بی ثباتی بيشتر منطقه درپی سفر هفته گذشته احمدی نژاد به لبنان و «لزوم دفاع لبنان از خود در برابر بی ثباتی احتمالی از طريق بی اهميت دانستن تصميمات بين المللی» بوده است.

السفير، روزنامه ديگر لبنانی نیز که به سوريه نزدیک است، دوشنبه نوشت که جفری فلتمن به ميشل سليمان نسبت به واکنش های احتمالی به حکم پيش روی دادگاه ويژه جنايی بين المللی قتل سياسی رفيق حريری هشدار داد.

ديدار فلتمن با ژنرال سليمان در منطقه ييلاقی «عمشيت»، زادگاه رييس جمهوری لبنان انجام شد.

رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان درفوريه ۲۰۰۵ در انفجار سهمگينی در بيروت کشته شد.

قرار است دادگاه ويژه بين المللی برای رسیدگی به اين پرونده، به زودی گزارش خود را منتشر کند. شواهد نشان می دهد که اين دادگاه نيروهای حزب الله را عامل بمب گذاری معرفی خواهد کرد.

به گزارش رسانه های لبنان، جفری فلتمن در ديدار روز يکشنبه با ميشل سليمان تاکيد کرد که نبايد مانع از انتشار گزارش و حکم دادگاه ويژه جنايی شد و بايد از اقداماتی که ممکن است کار اين دادگاه را با خلل روبرو کند، جلوگيری کرد.

روزنامه لبنانی الديار نيز نوشت جفری فلتمن درديداری با وليد جنبلاط، رهبر حزب ترقی خواه دروزی لبنان نيز، به او نسبت به تلاش هايی که برای دروغين ناميدن شاهدان قتل حريری به عمل می آيد، هشدار داده و گفته است که نبايد جبهه ای را تقويت کرد که اين شاهدان را دروغين می نامد.

روزنامه لبنانی الاخبار نيز که به حزب الله نزديک است، نوشت ملاقات جفری فلتمن با وليد جنبلاط متشنج بوده و در فضای مثبتی انجام نشده است.

به نوشته روزنامه ديلی استار نيز، ملاقات فلتمن با نبيه بری، رئیس مجلس لبنان لغو شد.

رييس مجلس لبنان و رهبر حزب شيعه «امل» که چهارشنبه در فرودگاه بيروت از احمدی نژاد استقبال کرده بود، دوشنبه درمصاحبه ای با روزنامه لبنانی النهار ناخشنودی خود را از آمدن مقام آمريکايی تلويحا بيان کرد. نبيه بری گفت فلتمن به لبنان آمده بود تا به همگان اين پيام را بدهد که «آمريکا هنوز اينجا حضور دارد».

به نوشته النهار، نبيه بری به فلتمن گفته بود که «به دلایل تعهدات پيشين» برای ملاقات با او وقت ندارد، اما پس از ملاقات ميشل سليمان با فلتمن، رييس جمهور لبنان در تماس تلفنی با نبيه بری، او را در جريان گفت و گوهايش با مقام آمريکايی قرار داد.

روزنامه الديار نيز نوشت که فلتمن با سعد حريری، نخست وزير لبنان نيز در جريان سفر آقای حريری به رياض، پايتخت عربستان، ملاقات کرد و «حمايت آمريکا را از ادامه کار دادگاه ويژه رسيدگی به قتل رفيق حريری مورد تاکيد قرار داد».

جفری فلتمن پس از سفر به رياض، وارد بيروت شده بود.

به گزارش روزنامه لبنانی ديلی استار، آقای فلتمن در ساعات حضورش در لبنان، با دو شخصيت ديگر لبنانی، امين جميل و سميرجعجع نيز تلفنی گفتگو کرد.

به نوشته وبسايت خبری «يا لبنان»، جفری فلتمن پيش از ترک بيروت، درپايان سفری که تنها چند ساعت طول کشيد، در جمع خبرنگاران گفت «تفسير سفر احمدی نژاد به لبنان را خود مردم لبنان بايد ارزيابی کنند و آمريکا به پلوراليسم (تکثر فرهنگی) و دموکراسی پويای لبنان ارج می نهد اما من اميدوارم که احمدی نژاد با گرفتن درسی هم از لبنان، به ايران بازگشته باشد».

آقای فلتمن اضافه کرد که «تنها يک لبنان قوی، با حاکميت ملی و با ثبات در راستای منافع ملت لبنان، منطقه، آمريکا و جامعه بين المللی است و آمريکا نگران هر اقدامی است که موجب ضربه به سيادت لبنان و بی ثباتی اين کشور شود».

به نوشته ديلی استار، روزنامه انگليسی زبان چاپ بيروت، آقای فلتمن تاکيد کرد که باراک اوباما خواهان ادامه کار دادگاه بين المللی پرونده قتل رفيق حريری است» و اضافه کرد که «اين دادگاه سياسی نيست و مستقل بوده» و يادآور شد که دادگاه در چارچوب توافق ميان خود دولت لبنان با سازمان ملل برپا شده است.

جفری فلتمن گفت مذاکراتی که در رياض با سران عربستان داشته با سفرش به لبنان ارتباطی ندارد، و اضافه کرد که درميان مسايل مرتبط با مناسبات دوجانبه آمريکا- عربستان، «حمايت مشترک از لبنان» مورد تاکيد قرار گرفته است.

جفری فلتمن هفته گذشته در روزی که احمدی نژاد در لبنان بود، از قاهره ديدار می کرد، و درمورد سفر احمدی نژاد به لبنان گفت، رفتن او به جنوب لبنان «به کاهش تشنج در اين کشور کمکی نمی کند».

مقامات آمريکايی هفته گذشته گفته بودند که احمدی نژاد درلبنان «به کارهای تحريک آميز ادامه می دهد و حزب الله نيز به جای وفاداری به لبنان، بيشتر وفادار به ايران است».

محمود احمدی نژاد در سفر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته خود به لبنان، از مواضع حزب الله در مورد دادگاه ويژه بين المللی قتل رفيق حريری حمايت کرد و نسبت به متهم شدن حزب الله در اين قتل هشدار داد.

حزب الله نيز پيشتر نسبت به متهم معرفی کردن نيروهايش در انجام قتل رفيق حريری هشدار داده است.

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان، می خواهد در روزهای آينده يک سخنرانی جديد داشته باشد، و حزب الله پيشاپيش اعلام کرده که او در اين سخنرانی، «جزييات بيشتری را در مورد توطئه عليه حزب الله» در ارتباط با کار دادگاه بين المللی اعلام خواهد کرد.

سوريه نيز در اين ماجرا در کنار حزب الله ايستاده است. سوريه دو هفته پيش اعلام کرد که شاهدان پرونده قتل حريری را «دروغين» می داند و عليه ۳۹ نفر از مقامات پيشين لبنانی و برخی چهره های مرتبط با دادگاه بين المللی حکم جلب صادر کرد. يکی از کسانی که از سوی دادگاه سوريه جلب شده، دتلف مهليس، بازپرس پيشين کميته حقيقت ياب سازمان ملل در پرونده قتل حريری است.

درهمين حال، رسانه های ايران می گويند که سعد حريری، نخست وزير لبنان درجريان ديدار چهارشنبه گذشته با احمدی نژاد موافقت کرده که به ايران سفر کند و اين سفر «به زودی» انجام خواهد شد اما هنوز تاريخ آن قطعی نشده است.

درحالی که ايران همچنان سفر احمدی نژاد به لبنان را تاريخی و دستاوردهای آن را موفقيت آميز می داند، در کنار نگرانی آمريکا، نخست وزير اسرائيل يکشنبه در دومين اظهار نظر علنی در باره سفر احمدی نژاد به لبنان گفت که «لبنان در مدت کوتاهی به یکی از اقمار ايران تبديل شده و اين يک تراژدی برای مردم لبنان است».

آقای احمدی نژاد يکشنبه در سفر استانی خود به اردبيل در واکنش به ناخشنودی های مشترک آمريکا و اسرائيل از سفر او به لبنان گفت «ديديد چقدر دشمنان، ملت لبنان را به خاطر يک دعوت زير فشار گذاشتند اما نتيجه اين فشارها چه شد؟ همه شاهد بودند که لبنان در سالهای اخير همه معادلات در منطقه و جهان را تغيير داده است».

اشاره آقای احمدی نژاد به عقب نشينی ارتش اسرائيل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و نبرد ۳۳ روزه حزب الله و اسرائيل در تابستان ۲۰۰۶ بود.

احمدی نژاد پنجشنبه گذشته در جنوب لبنان، در نزدیکی مرز اسرائيل، در ميان حضور حدود ۱۵ هزارشيعه لبنانی که پرچم های ايران و حزب الله را تکان می دادند، گفته بود که «صهيونيست ها رفتنی هستند».
XS
SM
MD
LG