لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

واكنش بروجردى به انتشار فهرست کشته‌شدگان وقایع اخیر


علاءالدين بروجردى، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
علاءالدين بروجردى، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
به دنبال انتشار فهرست ۷۲ نفره کشته‌شدگان حوادث انتخاباتی، رئيس كميسيون امنيت ملى و سياست‌خارجى مجلس مى‌گويد، «مشخصات كامل اين افراد» هنوز در اختيار مراجع ذيربط قرار نگرفته است.

علاءالدين بروجردى نماينده مردم بروجرد و رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى و از چهره‌هاى برجسته اصولگرا روز شنبه به عنوان نخستين مقام رسمى جمهورى اسلامى نسبت به انتشار فهرست كشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات از خود واكنش نشان داد.

وى با اشاره به حضور عليرضا بهشتى و مرتضى الويرى در مجلس و ارايه فهرست افراد جان‌باخته به خبرگزارى فارس گفته است، نام پدر و شماره شناسنامه اين افراد «هنوز واصل نشده» و از اين رو «ادعاهاى مطرح شده در اين زمينه به شدت زير سؤال است.»

روز جمعه سايت خبرى نوروز، ارگان جبهه مشاركت ايران اسلامى، فهرست ۷۲ تن از كسانى را كه در رويدادهاى پس از انتخابات كشته‌ شده‌اند، منتشر كرد.

بر پايه گزارش سايت نوروز از ميان این فهرست، كشته شدن ۲۵ نفر از سوى خانواده‌ها به كميته پيگيرى موسوى و كروبى اطلاع داده شده است و بقيه اين فهرست، افرادى هستند كه خانواده‌هاى آنها هنوز براى اعلام رسمى كشته شدن نزديكان خود «تحت فشار» هستند و به مراجع رسمى اعلام شده از سوى ميرحسين موسوى و مهدى كروبى مراجعه نكرده‌اند.

كميته پيگيرى تشکیل شده از سوی ميرحسين موسوى و مهدى كروبى پيش از اين اعلام كرده بود، تاكنون براى كشته شدن ۷۲ نفر در روزهاى پس از انتخابات محرز شده است.

اين در حالى است كه محمد على جعفرى، فرمانده سپاه پاسداران ضمن تشكر از نيروهاى تحت امر خود در كنترل اعتراض‌هاى پس از انتخابات گفته بود، در اين رويدادها ۲۰ نفر از نيروهاى انقلابى و بسيجى «شهيد» و ۹ نفر از «مخالفين» نيز كشته شده‌اند.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى تاكنون مشخصات آن دسته از اعضاى بسيج و نيروهاى امنيتى را كه به گفته آنها كشته شده‌اند، اعلام نكرده‌اند.

در مقابل فعالان حقوق بشر در ايران هم مى‌گويند، دست كم يكصد نفر در جريان رويدادهاى پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران جان خود را از دست داده‌اند.

در فهرست اعلام شده از سوى كميته پيگيرى موسوى و كروبى بيشتر كشته‌شدگان كسانى هستند كه در روزهاى ۲۵ و ۳۰ خرداد ماه جان خود را از دست داده‌اند.

روز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه، صدها هزار نفر از معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى در خيابان‌هاى تهران دست به راهپيمايى زدند كه در تاريخ ۳۰ ساله پس از انقلاب بى‌سابقه بوده است.

شنبه ۳۰ خرداد و يک روز پس از هشدار على خامنه‌اى در نماز جمعه تهران مبنى بر اين كه مسئوليت هر گونه خونريزى بر عهده معترضان است، مأموران امنيتى و نيروهاى بسيج شمار زيادى از تظاهركنندگان را كشتند.
XS
SM
MD
LG