لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

مراسم نهمين سالگرد حملات يازدهم سپتامبر در آمريکا برگزار شد


Memorial At Ground Zero
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00


مراسم یادبود نهمین سالگرد حملات تروریستى یازدهم سپتامبر در آمریکا برگزار شد و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در مراسمی در واشینگتن با تاکید بر اهمیت مداراى دینى در جامعه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرده، ایالات متحده در حال جنگ با اسلام نیست.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه در سخنانى در مراسم نهمین سالگرد حملات تروریستى یازدهم سپتامبر تاکید کرده است، کشورش با اسلام سر جنگ ندارد.

آقاى اوباما که در مراسم یادبود یازدهم سپتامبر در وزارت دفاع آمریکا سخن مى‌گفت، مهاجمان به آمریکا را در این روز «گروهى از مردان پریشان» خواند که به گفته وى دین را به تباهى کشیده‌اند.

نهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک و پنسیلوانیا نیز برگزار شد که میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا، در مراسم پنسیلوانیا شرکت کرده بود.

بزرگترین مراسم یادبود قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک و در محل برج‌هاى مرکز تجارت جهانى در این شهر برگزار شد که در این مراسم جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، شرکت داشت.

در جریان مراسم نیویورک نام ۲۷۵۲ تن از قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در این شهر با صداى بلند خوانده شد.

همچنین راس ساعت هشت و ۴۶ دقیقه صبح ناقوس کلیسا‌ها در سراسر نیویورک به صدا درآمد. ۹ سال پیش دقیقاً در چنین ساعتى نخستین هواپیماى ربوده شده به یکى از برج‌هاى دوقلو نیویورک اصابت کرده بود.

در روز یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ شمارى از اعضاى سازمان تروریستى القاعده با ربودن چند فروند هواپیماى مسافربرى، از جمله به برج‌هاى دوقلوى مرکز تجارت جهانى در نیویورک و نیز ساختمان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن حمله کرده بودند.

در جریان این حملات که بدترین حمله تروریستى درتاریخ ایالات متحده به شمار مى‌آید، حدود سه هزار نفر جان خود را از دست داده و هر دو برج مرکز تجارت جهانى در نیویورک ویران شدند.

یکى از هواپیما‌هاى ربوده شده در جریان حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ به بخشى از ساختمان وزارت دفاع آمریکا اصابت کرده بود که در پى آن ۱۸۴ نفر جان خود را از دست دادند.

نهمین سالگرد حملات تروریستى یازدهم سپتامبر در سال جارى در شرایطى برگزار شده است که به ویژه قصد یک کشیش آمریکایى براى آتش زدن قرآن به تنش‌هاى مذهبى در ایالات متحده آمریکا دامن زده و اعتراض‌هایى نیز در برخى از کشورهاى اسلامى به دنبال داشته است.

همچنین طرح ساخت مسجدى در نزدیکى محل حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک در ایالات متحده بحث‌هاى شدیدى را در پى داشته و با مخالفت‌هایى از جمله از سوى برخى از بازماندگان قربانیان این حملات روبرو شده است.

این در حالى است که باراک اوباما، که از ساخت این مسجد در نزدیکى محل سابق برج‌هاى مرکز تجارت جهانى حمایت کرده، نسبت به گسترش تنش‌هاى مذهبى میان شهروندان آمریکایى هشدار داده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در سخنان روز شنبه خود در مراسم سالگرد حملات یازدهم سپتامبر، هدف از این حملات را ایجاد شکاف میان آمریکایى‌ها و تضعیف روحیه آنها دانسته و تاکید کرده است: « ما هرگز امکان این پیروزى را براى آنان فراهم نخواهیم کرد.»

وى همچنین از «مداراى مذهبى» به عنوان یکى از «ارزش‌هاى آمریکایى» یاد کرده و از مردم آمریکا خواسته است، براى حفظ این ارزش‌ها کوشش کنند.

آقاى اوباما با تمجید از قربانیان حملات تروریستى یازدهم سپتامبر گفته است: « بهترین راه براى تکریم قربانیان، حرکت در چارچوب ارزش‌هایى است که آمریکا را متمایز مى‌‌کنند. تروریست‌ها در روز یازدهم سپتامبر به آرمان‌هایى حمله کردند که ما از آن دفاع مى‌کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر این که آزادى مذهب یکى از ارزش‌هاى آمریکایى است، با اشاره به بروز حساسیت‌ها نسبت به اسلام در جامعه آمریکا گفته است: « آنکه به ما حمله کرد، یک مذهب نبود، بلکه گروه القاعده بود.»

باراک اوباما روز شنبه همچنین در نطق رادیویى هفتگى خود نیز با هشدار به گسترش تشنج‌ مذهبى در آمریکا گفته بود: « تا زمانى که من رئیس جمهور آمریکا هستم، از هیچ اقدامى فروگذار نخواهم کرد، تا به آمریکایى‌ها یادآورى کنم که ما یک ملت هستیم که یک خدا را مى‌پرستیم، حتى اگر این خدا نام‌هاى گوناگون داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG