لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

کشته شدن ۶۰ شبه‌نظامی طالبان در عملیات ارتش پاکستان


سربازان ارتش پاکستان در جریان یک عملیات علیه ستیزه جویان طالبان.
سربازان ارتش پاکستان در جریان یک عملیات علیه ستیزه جویان طالبان.
بر اساس اعلام ارتش پاکستان در یورش زمینی سربازان این کشور به مناطق تحت سیطره طالبان تاکنون ۶۰ تن از شبه‌نظامیان کشته شدند و شش سرباز پاکستانی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس ارتش پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد، شصت از شبه‌نظامیان را در نخستین روز از عملیات خود علیه القاعده و مراکز استقرار طالبان در مناطق مرزی با افغانستان از پای درآورده است.

همچنین شش سرباز ارتش پاکستان نیز در جریان یورش به وزیرستان جنوبی جان خود را از دست داده‌اند.

از آنجایی که خبرنگاران اجازه حضور در مناطق درگیری را ندارند، امکان تایید آمار و ارقام ارایه شده از سوی ارتش پاکستان با استناد به منابع مستقل وجود ندارد.

عملیات ارتش پاکستان در ایالت وزیرستان جنوبی به دنبال درخواست‌های مکرر ایالات متحده از رهبران این کشور برای مبارزه جدی‌تر با گروه‌های جهادی و شبه‌نظامیان اسلامگرا صورت می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا نگران قدرت گرفتن طالبان در پاکستان و به خطر افتادن زرادخانه‌ هسته‌ای این کشور است.

شبه نظامیان طالبان که با حضور نیروهای غربی در منطقه مخالف هستند، هر از چندگاهی دست به انجام اقدامات تروریستی در پاکستان می‌زنند.

ارتش پاکستان سرانجام پس از هفته‌ها بمباران هوایی و گلوله‌‌باران مواضع طالبان و القاعده در منطقه وزیرستان جنوبی، روز شنبه حمله زمینی گسترده خود به این منطقه را آغاز کرد.

پیشتر دولت و رهبران احزاب سیاسی این کشور پشتیبانی خود را از ارتش برای سرکوب شبه‌نظامیان و بازگشت آرامش به کشور اعلام کرده بودند.

ارتش پاکستان حدود ۳۰ هزار سرباز خود را برای نبرد با حدود ۱۰ هزار تن از جنگ‌جویان طالبان به وزیرستان جنوبی گسیل داشته است. علاوه بر این یگان‌های کماندویی ارتش پاکستان نیز در منطق مستقر شده‌اند.

ساکنان محلی در وزیرستان جنوبی می‌گویند، از آنجایی که شبه‌نظامیان خود را آماده رویارویی با ارتش پاکستان کرده‌اند، انتظار می‌رود، نبرد در وزیرستان به مراتب خونین‌تر از حمله ارتش پاکستان به دره سوات باشد.

در اوایل سال جاری ارتش پاکستان موفق شد در یک رشته عملیات گسترده شبه نظامیان طالبان را از دره سوات بیرون براند.

شبه نظامیان طالبان در هفته‌های اخیر چندین حمله تروریستی در پاکستان انجام داده و با حمله به دفتر سازمان ملل، ستاد فرماندهی کل ارتش، پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی بار دیگر قدرت خود را به رخ دولت و ارتش کشیده‌ بودند. در این حملات دست‌کم ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.

همزمان با آغاز یورش زمینی ارتش پاکستان به وزیرستان جنوبی گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر آواره شده و همچنان بر شمار کسانی که خانه و کاشانه خود را ترک می‌کنند، افزوده می‌شود.

پیش از این مقام‌های پاکستانی در جاده‌های محل تردد نیروهای ارتش، مقررات منع رفت و آمد اجرا کرده بودند تا مانع حمله شبه‌نظامیان به کاروان نظامیان شوند.
XS
SM
MD
LG