لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۹

پاکستان گزارش‌ها در مورد حمایت از طالبان را تکذیب کرد


مقام‌های پاکستانی گزارش تازه مدرسه اقتصادی لندن را درباره حمایت سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان از طالبان رد کرده و این گزارش را «ابلهانه و مغرضانه» خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سرلشکر اطهر عباس، یکی از سخنگویان ارتش پاکستان روز یکشنبه گزارس مدرسه اقتصادی لندن را در باره حمایت سرویس اطلاعاتی ارتش این کشور از ستیزه‌جویان طالبان «مغرضانه و بی‌پایه و اساس» خوانده و آن را رد کرده است.

به گفته وی تلفات ارتش پاکستان و سرویس اطلاعاتی ارتش این کشور در جنگ با تروریسم به خودی خود گواه نادرست بودن این گزارش است.

روز شنبه مدرسه اقتصادی لندن، که یک نهاد تحقیقاتی معتبر در بریتانیا به شمار می‌آید، با انتشار گزارشی اعلام کرد، شواهد محکمی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، میان سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان، موسوم به آی،اس‌،آی و ستیزه‌جویان در افغانستان ارتباط وجود دارد.

بر اساس این گزارش سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان کمک‌های مالی و آموزشی در اختیار شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان قرار داده و به رهبران بلندپایه آنها نیز پناه می‌دهد.

مدرسه اقتصادی لندن در گزارش خود تأکید کرده است، حمایت سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان از طالبان «سیاست رسمی» این دستگاه اطلاعاتی است و به مراتب گسترده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

تهیه‌کنندگان گزارش یاد شده می‌گویند، اطلاعات خود را در این باره از طریق گفت‌وگو با چند تن از فرماندهان عالی‌رتبه ستیزه‌جویان، وزرای پیشین طالبان و نیز منابع اطلاعاتی غربی و افغانی جمع‌آوری کرده‌اند.

هر چند احتمال حمایت بخش‌هایی از سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان از طالبان از مدت‌ها پیش نیز مطرح بوده است، اما یافته‌های تازه که به تأیید دو مقام امنیتی عالی‌رتبه غربی نیز رسیده است، به نگرانی‌های کشورهای غربی درباره نقش پاکستان در جنگ در افغانستان دامن می‌زند.

در گزارش مدرسه اقتصادی لندن همچنین آمده است که آصف‌علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان در اوایل سال جاری میلادی با چند تن از فرماندهان عالی‌رتبه طالبان در زندان ملاقات کرده و به آنها وعده آزادی و کمک به انجام عملیات نظامی را داده است.

در گزارش مزبور آنگاه چنین نتیجه‌گیری شده است که حمایت از طالبان در «بالاترین سطوح دولت غیرنظامی پاکستان» مورد تأیید قرار می‌گیرد.

این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک در پاکستان گزارش مدرسه اقتصادی لندن را «ابلهانه» خوانده و تأکید کرده است، هرگونه گفت‌وگو با ستیزه‌جویان طالبان مسئله‌ای است که به دولت افغانستان مربوط می‌شود.

با این حال مدرسه اقتصادی لندن در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: «به نظر می‌رسد، پاکستان بازی دوگانه‌ای را در ابعادی گسترده (در افغانستان) دنبال می‌کند.»

در ماه مارس سال گذشته میلادی نیز دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال دیوید پترایوس، فرمانده وقت نیروهای مرکزی آمریکا نیز اعلام کرده بودند، شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد، عناصری از سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان از طالبان و القاعده حمایت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG