لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

سرکوزی نخستين پايگاه نظامی فرانسه در خليج فارس را افتتاح کرد


سرکوزی روز سه شنبه در ابوظبی در حضور مقامات فرانسوی سخنرانی کرد.
سرکوزی روز سه شنبه در ابوظبی در حضور مقامات فرانسوی سخنرانی کرد.
نيکلا سرکوزی رئيس جمهوری فرانسه نخستين پايگاه نظامی اين کشور در منطقه خليج فارس را رسماً افتتاح کرد.

خبرگزاری فرانسه، روز سه شنبه از افتتاح رسمی پايگاه هوايی و دریایی فرانسه در امارات عربی متحده خبر داد. نيکلا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه که سرگرم ديدار از امارات عربی متحده است، به همراه شيخ سيف بن زايد آل نهيان، معاون نخست وزير و وزير کشور امارات اين پايگاه را افتتاح کرد.

در مراسم گشايش پايگاه نظامی فرانسه در ابوظبی که «اردوگاه صلح» ناميده شده است، پرچم‌های امارات و فرانسه به اهتزاز درآمدند. اين پايگاه که در سواحل جنوبی تنگه هرمز قرار گرفته است، حدود پانصد نظامی فرانسوی را در خود جای خواهد داد.

سرهنگ «هرو چرل» فرمانده پايگاه نظامی فرانسه در امارات ماموريت اصلی اين پايگاه را پشتيبانی از نيروهای نظامی فرانسه در اقيانوس هند اعلام کرد و افزود:« اين پايگاه همچنين در خدمت توسعه همکاری‌های نظامی ميان دو کشور خواهد بود.»

پايگاه نظامی فرانسه در امارت يک پايگاه چند منظوره دريايی، پشتيبانی، هوايی و آموزشی است که با هدف گسترش نفوذ فرانسه در منطقه نفت خيز خليج فارس و تامين امنيت رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه هرمز احداث شده است. جمهوری اسلامی ايران بارها تهديد کرده است که درصورت هر گونه حمله‌ای به ايران، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

فرانسه در سال ۲۰۰۸ توافقنامه‌ای در زمینه احداث نخستين پايگاه نظامی دايمی اين کشور در خليج فارس با امارات متحده عربی امضا کرده بود.

مقام‌های فرانسوی سال گذشته گفته بودند که اين پايگاه نظامی پذيرای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از پرسنل نيروی دريايی و هوايی ارتش فرانسه خواهد بود. همچنین اروه مورن، وزير دفاع فرانسه، هنگام ديدارش از ابوظبی در اوایل سال جاری میلادی با بيان اينکه پاريس می‌خواهد در منطقه نقش محوری داشته باشد، از افتتاح نخستين پايگاه نظامی اين کشور در خليج فارس در ماه مه خبر داده بود.

فرانسه سال گذشته ميلادی یک رزمايش مشترک نظامی با قطر و امارات متحده عربی در خليج فارس برگزار کرده بود. در اين رزمايش حمله يک کشور همسايه شبيه‌سازی شده بود.

فرانسه از جمله مهمترين کشورهای صادرکننده اسلحه به امارات عربی متحده به شمار می‌آيد. دو کشور در سال ۱۹۹۵ يک پيمان دفاعی امضا کرده‌اند که در چارچوب آن فرماندهان نظامی امارات و فرانسه سالی يک بار با هم ديدار می‌کنند و نيروهای نظامی دو کشور نيز هر سال حدود ۲۵ رزمايش مشترک برگزار می‌کنند.

علاوه بر فرانسه، کشورهای آمريکا و بريتانيا نيز در منطقه خليج فارس پايگاه نظامی داير کرده‌اند. فرانسه از مدت‌ها پيش برای گسترش حضور خود در منطقه با هدف انعقاد قراردادهای نظامی سودآور و نيز همکاری هسته‌ای با کشورهای ثروتمند حاشيه خليج فارس تلاش می‌کند.

اين در حالی است روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران به امارات متحده عربی در خصوص دادن پايگاه نظامی به فرانسه هشدار داده بود.

حسن قشقاوی با بيان اين که حضور نظامی فرانسه در منطقه خليج فارس « در جهت تامين امنيت منطقه نيست»، دولت فرانسه را متهم به خروج از «سياست ميانه‌روی» کرده و خطاب به مقام‌های اماراتی گفته بود:« دوستان اماراتی مراقب باشند با دادن پايگاه نظامی در مسير سياست های بيگانگان در منطقه قرار نگيرند.»
XS
SM
MD
LG