لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

بازداشت خانگی برای شاهزاده شکنجه‌گر اماراتی


شيخ عيسی بن زايد آل‌نهيان
شيخ عيسی بن زايد آل‌نهيان
دولت امارات عربی متحده می‌گويد که يک عضو خانواده سلطنتی را که در ارتباط با شکنجه يک مرد افغان بازداشت خانگی کرده است.

روز شنبه سی‌ان‌ان به نقل از يکی از مقام‌های علی‌رتبه وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد، دولت امارات عربی متحده به دولت آمريکا اظلاع داده است، «شيخ عيسی بن زايد آل‌نهيان» در ارتباط با تحقيقات در باره موضوع شکنجه يک تاجر افغان تحت حبس خانگی قرار گرفته است.

هر چند اين ادعای دولت امارات تاکنون از سوی منابع آمريکايی تاييد نشده است، با اين حال سازمان ديده‌بان حقوق بشر با استقبال از اعلام خبر بازداشت شيخ شکنجه‌گر اماراتی اين اقدام را «تحولی مثبت» تلقی کرد و از دولت امارات خواست، اقدامات بيشتری به منظور جلب اعتماد از دست رفته نسبت به دستگاه قضايی اين کشور انجام دهد.

«سارا لی‌ويتسون» مدير امور خاورميانه سازمان ديده‌بان حقوق بشر در اين باره گفت:« نوار ويديويی منتشر شده جهانيان را شوکه کرده است. اعلام خبر بازداشت (شيخ عيسی بن زايد) خبر خوبی بود، اما دولت امارات بايد جزييات موضوع را اعلام کند.»

حدود يک ماه پيش صحنه‌هايی از شکنجه يک مرد افغان توسط شيخ عيسی بن زايد آل نهيان یکی از برادران حاکم امارات توسط شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی آمريکا پخش شده بود. پخش اين نوار ويديويی و نيز انتشار گسترده آن در شبکه اينترنت واکنش‌های گسترده‌ای را به ويژه از سوی سازمان‌های طرفدار حقوق بشر در جهان در پی داشت.

مقام‌های اماراتی در واکنش به پخش اين توار ويدويويی اعلام کرده بودند، تحقيقات آنها نشان می‌دهد، هيچ قانونی در اين ميان نقض نشده است.

به گفته يک مقام عالی رتبه آمريکايی به دنبال انتشار نوار شکنجه مقام‌های آمريکايی روند تاييد قرارداد همکاری هسته‌ای ميان ايالات متحده و امارات را به تعويق انداخته‌اند.

تصاوير مربوط به شکنجه يک تاجر غلات افغان توسط يکی از برداران حاکم امارات از سوی «بسام نابولسی» يکی از شرکای تجاری پيشين شاهزاده اماراتی که شهروند آمريکا است، به دادگاهی در ايالت تکزاس آمريکا ارايه شده بود.

در مقابل شيخ شکنجه گر اماراتی «نابولسی» را متهم به استفاده از اين نوار ويديويی برای تحت فشار قرار دادن وی و رسيدن به اهداف تجاری خود کرده است.

ماجرای شکنجه در سال ۲۰۰۴ و در ملک شخصی برادر «شيخ خليفه بن زايد آل نهيان» حاکم امارات در ابوظبی روی داده است. شاهزاده اماراتی تاجر افغان را به کلاهبرداری متهم کرده و سعی داشت با شکنجه از او اعتراف بگيرد.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها جهانی مقام‌های اماراتی اعلام کرده بودند، شاهزاده آل نهيان و تاجر شکنجه شده با هم کنار آمده‌اند تا کار به دادگاه کشيده نشود.
XS
SM
MD
LG