لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

انفجار انتحارى در تظاهرات روز قدس در کویته پاکستان دهها کشته برجای گذاشت


بر اثر یک حمله انتحارى به تظاهرکنندگان روز قدس در شهر کویته پاکستان، که طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، دست‌کم ۴۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمى شده‌‌اند.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، حمله یک بمب‌گذار انتحارى به راهپیماىى روز قدس در شهر کویته پاکستان در روز جمعه، دست کم ۴۳ کشته بر جاى گذاشته است.

به گفته رئیس پلیس شهر کویته در این حمله همچنین حدود ۸۰ نفر دیگر نیز زخمى شده‌اند که حال شمار زیادى از آنها وخیم است.

مسئولیت این حمله انتحارى را طالبان پاکستان بر عهده گرفته است.

قارى حسین محسود، فرمانده طالبان پاکستان در این باره گفته است، هر چند گروه وى با ایالات متحده آمریکا و دولت پاکستان مبارزه مى‌کند، اما شیعیان نیز از اهداف حملات طالبان به شمار مى‌آیند.

از سوى دیگر بر اساس گزارش‌هاى منتشر شده، تظاهرکنندگان براى انتقال مصدومان به بیمارستان از خودروهاى شخصى استفاده مى‌کردند و سطح خیابان مملو از اجساد قربانیان بود.

در این میان برخى از جوانان شیعه اقدام به تیراندازى هواىى در شهر کردند و نیروهاى پلیس نیز براى کنترل اوضاع وارد عمل شدند.

حمله انتحارى روز جمعه دومین حمله خونین علیه شیعیان پاکستان در هفته جارى به شمار مى‌آید.

چهارشنبه شب نیز در جریان یک رشته حمله انتحارى به یک مراسم مذهبى شیعیان در شهر لاهور پاکستان ۳۵ نفر کشته شده بودند که مسئولیت این حمله را نیز یک گروه افراطى مرتبط با طالبان برعهده گرفته بود.

در این میان علامه عباس کمیلى، یکى از رهبران شیعیان پاکستان در سخنانى از مردم این کشور خواسته است آرامش خود را حفظ کنند.

وى همچنین در باره انگیزه انجام چنین حملاتى گفته است: « به باور ما این حملات در تلاش براى مقابل هم قرار دادن شیعه و سنى صورت مى‌گیرد.»

حدود ۲۰ درصد جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل مى‌دهند. گروه‌هاى افراطى سنى هر از چندگاهى به مساجد و مراسم شیعیان در این کشور حمله مى‌کنند.
XS
SM
MD
LG