لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

طارق عزیز: آمریکا با خروج نیروهایش عراق را به دست گرگ‌ها مى‌سپارد


طارق عزیز، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین عراق، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده را متهم کرده است که با خارج ساختن نیروهاى آمریکایى از عراق این کشور را به «گرگ‌ها» مى‌سپارد.

روزنامه بریتانیایى گاردین روز جمعه به نقل از این مقام ارشد پیشین عراق در دوران حکومت صدام حسین، نوشته است که چنانچه ایالات متحده به خروج نیروهاى رزمى خود از عراق ادامه دهد، باعث نابودى این کشور خواهد شد.

گاردین در وب‌سایت خود نوشته است، طارق عزیز از سلول خود در زندانى در بغداد با این روزنامه مصاحبه کرده و این مصاحبه نخستین گفت‌وگوى وى با رسانه‌ها از زمان تسلیم شدن این مقام عالى‌رتبه رژیم پیشین عراق به نیروهاى آمریکایى در آوریل سال ۲۰۰۳ است.

طارق عزیز که سال‌ها به عنوان وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر عراق در دوران دیکتاتورى صدام حسین فعالیت می‌کرد، در این مصاحبه گفته است: «همه ما قربانیان آمریکا و بریتانیا هستیم. آنها کشور ما را نابود کردند. وقتى شما مرتکب اشتباهى شدید، باید آن اشتباه را جبران کنید، نه اینکه عراق را ترک کنید تا نابود شود».

معاون پیشین نخست‌وزیر عراق این سخنان را تنها چند روز پس از آن بر زبان آورده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به وعده‌هاى انتخاباتى خود گفته بود، نیروهاى رزمى آمریکا تا پایان ماه جارى میلادى از عراق خارج خواهند شد.

با خروج نیروهاى رزمى آمریکا از عراق تنها ۵۰ تا ۶۵ هزار نظامى آمریکایى در عراق باقى خواهند ماند تا در زمینه آموزش ارتش این کشور و مبارزه با تروریسم به عراق کمک کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از زمان روى کار آمدن، سیاست خروج مرحله‌اى سربازان آمریکایى از عراق را دنبال کرده است و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۱ نیز باقیمانده نیروهاى آمریکایى از عراق خارج شوند.

در این میان طارق عزیز گفته است: «زمانى که باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، خیلى امیدوار شدم. چون فکر می‌کردم، او قصد دارد، برخى از اشتباه‌هاى جرج بوش را جبران کند. اما اوباما ریاکار است. او عراق را به دست گرگ‌ها مى‌سپارد».

معاون پیشین نخست‌وزیر عراق همچنین با دفاع از سیاست‌هاى صدام حسین گفته است: «صدام سى سال تمام عراق را ساخت و حالا کشور ویران شده است. شمار بیماران و گرستگان به مراتب بیشتر از گذشته است. هیچ گونه خدماتى به مردم ارایه نمى‌شود. هر روز ده‌ها نفر و بلکه صدها نفر، کشته مى‌شوند».

به نوشته گاردین، طارق عزیز که چند ماه پیش از سوى نیروهاى آمریکایى به مقام‌هاى عراقى تحویل داده شده است، هم اکنون در زندانى کوچک در شمال بغداد نگهدارى مى‌شود. این روزنامه بریتانیایى در عین حال هیچ گونه توضیحى درباره نحوه دسترسى خود به طارق عزیز در زندان نداده است.

میخائیل یوحنا معروف به طارق عزیز تنها مقام مسیحی دولت صدام حسین بود. وی از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ وزیر خارجه عراق بود و در زمان جنگ ایران و عراق، جنگ کویت و حمله متحدین به عراق در سال ۱۹۹۱ نماینده دیپلماسی عراق در عرصه جهانی بود. طارق عزیز از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ معاونت نخست‌وزیری عراق را نیز برعهده داشت.

وی حدود یک سال و نیم پیش از سوی دادگاهی در عراق به اتهام «جنایت علیه بشریت» به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

«ایران در حال ساخت بمب اتمى است»

وزیر امور خارجه پیشین عراق در بخش دیگرى از گفت و گوى خود با گاردین همچنین با بیان آنکه پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق تلاش زیادی کرده بود، تا جامعه جهانى را متقاعد سازد که عراق جنگ‌افزارهاى کشتار جمعى در اختیار ندارد، در عین حال عدم شفافیت صدام حسین در زمینه برنامه تسلیحاتى عراق را به سیاست «بازدارندگى در قبال ایران» مربوط دانسته است.

طارق عزیز در این باره گفته است: «آنها (ایرانى‌ها) هشت سال تمام با ما جنگیدند و بنابر این ما عراقى‌ها این حق را داشتیم که آنها را بترسانیم. صدام مردى مغرور بود. او باید از شأن و منزلت عراق دفاع می‌کرد و نشان مى‌داد که نه اشتباه کرده و نه ضعیف شده است».

وى همچنین افزوده است: «ایران هم اکنون برنامه ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دنبال می‌کند. همه این را مى‌دانند و هیچ کس هم کارى نمی‌کند. چرا؟»

طارق عزیز در پایان گفته است: «بوش و بلر آشکارا دروغ مى‌گفتند. آنها هر دو طرفدار صهیونیست‌ها بودند و مى‌خواستند عراق را به نفع اسرائیل ویران کنند، نه به خاطر منافع آمریکا و بریتانیا».
XS
SM
MD
LG