لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

۱۸ کشته و صدها زخمى در درگیری ارتش با مخالفان در بانکوک


در جریان درگیرى‌هاى خیابانى میان معترضان و نیروهاى امنیتى در بانکوک دست‌کم ۱۸ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمى شده‌اند که در میان کشته شدگان یک خبرنگار و دو سرباز ارتش تایلند نیز به چشم می‌خورند.

به گزارش خبرگزارى رویترز بر اساس اعلام منابع بیمارستانى روز شنبه در جریان درگیرى‌هاى خیابانى میان معترضان و نیروهاى دولتى در بانکوک، پایتخت تایلند، دست‌کم ۱۸ نفر کشته وشمارى از نیروهاى امنیتى زخمى شده‌اند.

یک خبرنگار عکاس خبرگزارى رویترز و دو سرباز تایلندى نیز در میان کشته‌شدگان حوادث روز شنبه در بانکوک به چشم مى‌خورند.

یکى از سخنگویان ارتش تایلند نیز با تایید این اخبار اعلام کرد، پنج تن از سربازان تایلندى توسط معترضان سرخ‌پوش به گروگان گرفته شده‌اند.

درگیرى‌هاى خونین روز شنبه در تایلند شدیدترین درگیرى‌ها در این کشور در ۲۰ سال گذشته به شمار مى‌آید.

هر چند بر اساس برخى گزارش‌ها در جریان زد و خوردهاى خیابانى در بانکوک میان معترضان و نیروهاى امنیتى گلوله‌هاى جنگى نیز به کار رفته است، اما یکى از سخنگویان ارتش تایلند اعلام کرد، نیروهاى امنیتى تنها اقدام به تیراندازى هوایى کرده‌اند.

با این حال گفته مى‌شود، بسیارى از مجروحان بر اثر اصابت گلوله زخمى شده‌اند. بر اساس اعلام ارتش تایلند، ۶۰ تن از نیروهاى امنیتى این کشور نیز در میان مجروحان به چشم مى‌خورند.

همزمان با بالا گرفتن درگیرى‌ها در تایلند، نخست وزیر این کشور در یک نطق تلویزیونى تاکید کرد، در مقابل اعتراض‌هاى خیاباتى کوتاه نمى‌آید؛ وى در عین حال از انجام تحقیقات شفاف درباره روند ناآرامى‌ها در این کشور خبر داده است.

روز شنبه درگیرى‌ها در بانکوک پس از آن شدت گرفت، که ارتش این کشور قصد داشت، یکى از پادگان‌هاى خود را از اشغال معترضان خارج سازد.

به گفته شاهدان عینى این اقدام ارتش باعث گسترش زد و خوردها در بانکوک شد و صداى شلیک گلوله و انفجار بمب‌هاى دست‌ساز همه جا به گوش مى‌رسید.

معترضان به دولت تایلند و طرفداران تاکسین شیناواترا، نخست وزیر پیشین این کشور از دوازدهم ماه مارس سال جارى میلادى با تجمع در برابر مراکز حساس و ساختمان‌هاى دولتى در بانکوک خواستار برگزارى انتخابات زودهنگام پارلمانى شده‌اند.

دولت آقاى شیناواترا در سال ۲۰۰۶ میلادى در جریان یک کودتاى نظامى سرنگون شد. طرفداران وى و معترضان سرخ‌پوش عمدتاً از نواحى شمالى و فقیرنشین تایلند هستند و دولت کنونى این کشور را متهم مى‌کنند که تنها به فکر منافع ارتش و اقشار مرفه است.

ناتاووت سایکووآ، یکى دیگر از رهبران معترضان اعلام کرده است، اعتراض‌ها و تظاهرات تا زمان انحلال پارلمان و برگزارى انتخابات پارلمانى زودهنگام در تایلند ادامه خواهد یافت.

هر چند دولت تایلند اعلام کرده است، تا پایان سال جارى انتخابات را برگزار مى‌کند، با این حال معترضان خواستار برگزارى هر چه سریع‌تر انتخابات هستند.

در همین حال گزارش‌هایى در باره صدور حکم بازداشت ۲۷ تن از رهبران معترضان منتشر شده است، اما این احکام هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

سخنگوى دولت تایلند روز شنبه گفته بود، به محض پایان تظاهرات، دولت با نمایندگان معترضان براى یافتن راه حلى بلند مدت مذاکره خواهد کرد.

وى در عین حال تاکید کرده بود، نیروهاى امنیتى براى خارج ساختن معترضان از مراکز حساس دولتى « هر آنچه لازم باشد، انجام خواهند داد.»

روز گذشته هزاران تن از مخالفان که با نام سرخ‌پوشان شناخته مى‌شوند، ساختمان یکى از شبکه‌هاى تلویزیونى در حومه بانکوک را اشغال کرده تا کانال تلویزیونى مخالفان دولت را یک بار دیگر به راه اندازند.

به دنبال گسترش اعتراض‌هاى مخالفان و اعلام حالت اضطرارى در تایلند این شبکه تلویزیونى به دستور مقام‌هاى دولتى تعطیل شده بود. ارتش تایلند روز شنبه یک بار دیگر کنترل ساختمان این شبکه تلویزیونى را در اختیار گرفت.

تشدید درگیرها در تایلند در حالى است که که نخست وزیر این کشور روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود، ارتش قصد استفاده از زور علیه معترضان را ندارد، مگر اینکه آنها بخواهند به سوى نقاط حساس پایتخت مانند ساختمان تلویزیون بروند یا دست به خشونت بزنند.
XS
SM
MD
LG