لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

درخواست غرامت سازمان ملل از اسرائیل


دبیر کل سازمان ملل اسرائیل را به دروغ گویی در مورد حمله به تاسیسات سازمان ملل در نوار غزه متهم کرده است
دبیر کل سازمان ملل اسرائیل را به دروغ گویی در مورد حمله به تاسیسات سازمان ملل در نوار غزه متهم کرده است
سازمان ملل متحد دولت اسرائیل را مسئول مرگ غیرنظامیان و نیز خسارات وارده به ساختمان‌های سازمان ملل در نوار غزه دانسته است.

در گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل در باره حملات اسرائیل به نوار غزه در ماه‌های دسامبر و ژانویه همچنین میزان خسارات وارده به ساختمان‌های متعلق به سازمان ملل بیش از ده میلیون دلار برآورد شده است.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در گزارش خود توصیه کرده است، اسرائیل خسارات وارده را جبران کرده و تضمین‌های لازم را در این خصوص حفظ امنیت کارکنان سازمان ملل متحد و سایر غیرنظامیان ارایه دهد.

در گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل همچنین مسئولیت کشته شدن افراد غیرنظامی و کارکنان سازمان ملل در جریان حملات اسرائیل به تاسیسات سازمان ملل متوجه اسرائیل دانسته شده است.

این در حالی است که ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با رد اتهام‌های وارده از سوی سازمان ملل متحد گفته است:« آنچه در این میان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، چهار هزار موشک و راکتی است که هشت سال تمام و پیش از آن که اسرائیل به نوار غزه حمله کند، بر سر شهروندان غیر نظامی ما فرود آمده است.»

اسرائیل می‌گوید که حملات این کشور به نوار غزه در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری تنها با هدف مقابله با شبه نظامیان فلسطینی و به ویژه اعضای حماس صورت گرفته است.

در ماه آوریل مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند، تحقیقات ارتش اسرائیل نشان می‌‌دهد، که در جریان حمله به نوار غزه مقررات بین‌المللی توسط نظامیان این کشور نقض نشده است.

روز سه شنبه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گزارش کمیته تحقیق این سازمان و دیدگاه دولت اسرائیل نسبت به مفاد آن اعلام کرده بود، دولت اسرائیل آمادگی خود را برای دیدار نمایندگان این کشور با مقام‌های سازمان ملل به منظور بررسی این گزارش به اطلاع وی رسانده است.

در ماه آوریل مقام‌های سازمان ملل متحد شمار فلسطینیانی را که در جریان جنگ غزه جان خود را از دست داده‌اند، هزار و سیصد تن اعلام کرده بودند، در حالی که در ماه مارس ارتش اسرائیل تعداد کشته‌های فلسطینی را هزار و صد و شصت و شش نفر شامل هفتصد و نه تن از اعضای حماس اعلام کرده بود.

این در حالی است یک سازمان فلسطینی طرفدار حقوق بشر با انتشار گزارشی تاکید کرده است در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه هزار و چهارصد و هفده نفر کشته شده‌اند که نهصد و بیست وشش نفر آنها شهروندان غیر نظامی بودند. بر این اساس سیصد و سیزده کودک و صد و شانزده زن نیز در میان کشته شدگان دیده می‌شود.

در گزارش این سازمان طرفدار حقوق بشر همچنین آمده است، دویست و پنجاه و پنج نفر از کسانی که در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند، از پرسنل پلیس فلسطینی بودند که در عملیات جنگی مشارکت نداشتند و تنها دویست و سی و شش نفر از کشته شدگان کسانی بودند که فعالانه در نبردها شرکت داشتند.
XS
SM
MD
LG