لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

بروجردی: تعیین تکلیف سه آمریکایی زمان می‌برد


رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی می گوید: آمریکایی‌ها انتظار نداشته باشند موضوع بازداشت سه کوهنورد آمریکایی به این زودی‌ها حل و فصل شود.

علاء الدين بروجردی روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، با اشاره به بازداشت شماری از ماموران جمهوری اسلامی در عراق توسط آمريکا اظهار داشت:« من تصور نمی‌کنم آمريکايی‌ها انتظار داشته باشند موضوع اين سه نفر به زودی حل و فصل شود.»

اين نخستين بار است که يک مقام جمهوری اسلامی موضوع بازداشت سه کوهنورد آمريکايی را با مسئله دستگيری چند تن از ماموران جمهوری اسلامی به اتهام حمايت از گروه‌های تروريستی در عراق توسط ارتش آمريکا مقايسه می‌کند.

ماموران جمهوری اسلامی که سال ۱۳۸۵ در حمله سربازان آمريکايی به دفتر نمايندگی ايران در اربيل بازداشت شده بودند، ماه گذشته به دنبال خروج سربازان آمريکايی از شهرهای عراق آزاد شدند.

اين در حالی است که رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی از «برخورد قانونی» با سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی خبر داده است.

دو مرد و يک زن آمريکايی که گفته می‌شود، حدود دو هفته پيش در جريان کوهنوردی به طور اشتباهی از طريق مرز کردستان عراق وارد خاک ايران شده بودند، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز هفته گذشته با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شده بود که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

مشاور امنيت ملی آمريکا هم روز يکشنبه اعلام کرد، اين کشور با فرستادن «پيامی محکم» از جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر سه کوهنورد آمريکايی بازداشت شده در مناطق مرزی با عراق را آزاد کند.

«ورود آمریکایی ها بی ارتباط با اغتشاشات نیست»

در اين ميان يک عضو ديگر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی «ورود غير قانونی» اين سه شهروند آمريکايی به ايران را به تحولات پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران مربوط دانسته است.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری اعتراض‌های گسترده خيابانی نسبت به تقلب در انتخابات سراسر ايران را فرا گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی قدرت‌های خارجی را به دست داشتن در اين «ناآرامی‌ها» متهم کرده‌اند.

محمد کرمی‌راد نماينده اصول‌گرای کرمانشاه به خبرگزاری ايرنا گفته است:« اين سه نفر چه ماموريت مهمی داشته اند که به صورت غيرقانونی از مرز گذشته اند؟ چرا برای ورود به ايران از کانال های قانونی استفاده نکرده و ويزا نگرفته اند؟»

وی در بخش ديگری از سخنان خود از «مراجع ذيربط» خواسته است، «مشخص کنند سه آمريکايی بازداشت شده در مرزهای ايران و عراق با چه هدفی وارد خاک جمهوری اسلامی ايران شده اند.»

کرمی راد با متهم کردن آمريکا به تلاش برای دخالت در ايران افزوده است: «جاسوس ها در پوشش‌های مختلفی وارد کشور می شوند. بعضی از اين افراد در پوشش گردشگری، بعضی ديگر در پوشش تجارت و بعضی از آنها هم متاسفانه در پوشش خبرنگار وارد ايران می شوند.»

از سوی ديگر حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه از تاييد يا رد خبر بازداشت سه آمريکايی در مرز ايران و عراق ايران خودداری کرد.

وی تنها به سخنان هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق در روز يکشنبه در اين باره اشاره کرده است.

هوشيار زيباری روز يکشنبه گفته بود، حسن کاظمی قمی سفير جمهوری اسلامی در بغداد بازداشت اين سه نفر را تاييد کرده و افزوده است که آنها در حال حاضر تحت بازجويی هستند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالی از تاييد يا رد بازداشت اين سه آمريکايی خودداری می کند که مسئولان سياسی – امنيتی استانداری کردستان ايران، بازداشت اين سه نفر را تاييد کرده اند.

نخستين بار شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت کشور ايران خبر داده بود که سه کوهنورد آمريکايی به اتهام عبور غير قانونی از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ايران روز جمعه هفته گذشته از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده‌اند.

حکومت خودمختار کردستان عراق می گويد، اين سه کوهنورد آمريکايی روز سه شنبه هفته گذشته در مسير ترکيه از مرز زاخو وارد خاک عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق رفته بودند.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته است، اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

از سوی ديگر سفارت سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع ايالات متحده در ايران نيز رسماً از جمهوری اسلامی خواسته است، امکان ديدار ديپلمات‌‌های سويسی را با سه آمريکايی بازداشت شده در ايران فراهم آورد.
XS
SM
MD
LG