لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

ترک نشست سازمان ملل پس از اظهارات احمدی نژاد علیه اسرائیل


در آستانه آغاز به کار کنفرانس ژنو، اسرائیل در اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس سفیر خود را از سوئيس فراخواند.
در آستانه آغاز به کار کنفرانس ژنو، اسرائیل در اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس سفیر خود را از سوئيس فراخواند.
هیئت های نمایندگی چند کشور حاضر در کنفرانس سازمان ملل در ژنو پس از «نژاد پرست» خواندن اسرائیل از سوی محمود احمدی نژاد، این نشست را ترک کردند.

گزارش های رسیده حاکی است که اغلب هیئت های نمایندگی کشورهای اروپایی در اعتراض به سخنان رییس جمهوری ایران سالن سخنرانی وی را ترک کردند.

آقای احمدی نژاد در سخنان خود که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آن را بازتاب داده است با انتقاد از حق وتو شورای امنیت گفت: «شورای امنیت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

وی اظهار داشت: «بعد از جنگ جهانى دوم عده اى به بهانه قربانى شدن يهوديان و سو استفاده از هالوكاست با تجاوز و لشگر كشى ملتى را آواره و عده اى را از اروپا، آمريكا و ساير كشورها به سرزمين آنان منتقل كردند و حكومت كاملا نژاد پرست را در سرزمين اشغالى فلسطين برپا كردند.»

پیتر گودرهام، سفیر بریتانیا در دفتر سازمان ملل در ژنو، با محکوم کردن سخنان رییس جمهور ایران، اظهارات وی را «تحریک کننده و اهانت بار» خواند.

وی گفت: «چنین سخنان ضد یهودی جایی در نشست ضد نژاد پرستی سازمان ملل ندارد.»

آندری لوگار، نماینده اسلوونی نیز اظهارات محمود احمدی نژاد را بر خلاف روح چنین کنفرانسی دانست.

روپرت کالویله، سخنگوی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز در بیانیه ای گفت: «ما از لحن رئیس جمهور جمهور ایران عمیقا متاسف هستیم. از نظر ما این سخنرانی در کنفرانسی که بر پایه تنوع و تساهل بر پا شده است کاملا نامتناسب بود.»

تحریم کنفرانس از سوی آمریکا

کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به کار کرد که ایالات متحده آمریکا همراه با شماری از متحدان مهم خود این کنفرانس را تحریم کرده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در نطق افتتاحیه خود با انتقاد از کشورهایی که این کنفرانس را تحریم کرده‌اند اظهار داشت: تمام کشورهایی که برای جهانی عاری از نژادپرستی مبارزه می‌کنند باید در این کنفرانس شرکت داشته باشند.

علاوه بر آمریکا کشورهای استرالیا، ایتالیا، آلمان، هلند، کانادا و اسرائیل کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل در ژنو را تحریم کرده‌اند.

گرچه فرانسه و بریتانیا در کنفرانس ژنو حضور دارند، ولی فرانسه اعلام کرده است اگر سخنان نژادپرستانه‌ای علیه اسرائیل در این کنفرانس مطرح شود نماینده فرانسه بی‌درنگ آن را ترک خواهد کرد.

کشورهای تحریم‌کننده نگران آن هستند که کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو همانند کنفرانس ضدنژادپرستی دوربان که در سال ۲۰۰۱ در آفریقای جنوبی برگزار شد به محلی برای انتقاد از اسرائیل تبدیل شود.

در سال ۲۰۰۱ شماری از کشورهای عربی و اسلامی تلاش کردند صهیونیسم را معادل «نژادپرستی» معرفی کنند. نمایندگان آمریکا و اسرائیل در اعتراض به این اقدام، کنفرانس دوربان را ترک کرده بودند.

هدف از برگزاری کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو که از آن با عنوان «دوربان ۲» هم یاد می‌شود، بررسی پیشرفت‌های حاصله در زمینه مبارزه با نژادپرستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون اعلام شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در نطق افتتاحیه خود با هشدار نسبت به خطر نژادپرستی اظهار داشت که هیچ جامعه‌ای، چه بزرگ و چه کوچک، چه ثروتمند و چه فقیر، در مقابل نژادپرستی ایمن نیست.

بان کی مون همچنین اظهار امیدواری کرد، کشورهایی که کنفرانس ضدنژادپرستی را تحریم کرده‌اند در فرصت باقی‌مانده در آن شرکت کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از تحریم کنفرانس ضدنژادپرستی توسط آمریکا و چند کشور دیگر انتقاد کرده و اعلام کرد این کار در نهایت به نفع کسانی تمام می‌شود که مخالف مبارزه با نژادپرستی هستند.

سازمان دید‌بان حقوق بشر از تحریم کنفرانس ضدنژادپرستی توسط آمریکا و چند کشور دیگر انتقاد کرده و اعلام کرد این کار در نهایت به نفع کسانی تمام می‌شود که مخالف مبارزه با نژادپرستی هستند.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی در سایت اینترنتی خود با اشاره به شروع به کار این کنفرانس در ژنو و غیبت آمریکا و اسرائیل از آن نوشته است: حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در این کنفرانس به نگرانی‌ها در مورد تبدیل شدن این کنفرانس به محلی برای انتقاد یک‌جانبه از اسرائیل دامن زده است.

به نوشته نیویورک تایمز، تصمیم آمریکا برای تحریم این کنفرانس با استقبال گروه‌های طرفدار اسرائیل در این کشور روبه‌رو شده است، در حالی که سازمان‌های طرفدار حقوق بشر و تشکیلات آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار از این تصمیم انتقاد کرده و شرکت در کنفرانس ضدنژادپرستی را فرصتی برای جبران اشتباه‌های تاریخی خوانده‌اند.

روز دوشنبه و در آستانه آغاز به کار کنفرانس ژنو، اسرائیل در اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس سفیر خود را از سوئيس فراخواند.

دولت اسرائيل پیشتر از «هانس رودولف مرتس» رئيس کنفدراسيون سوئيس خواسته بود تا به دليل مواضع آقای احمدی‌نژاد درباره اسرائيل و هالوکاست از ديدار با او خودداری کند.

با این حال احمدی‌نژاد و مرتس یک‌شنبه شب طبق برنامه قبلی با هم دیدار کرده و درباره مسائلی مانند همکاری در زمینه انرژی و نیز موضوع بازداشت و محکومیت رکسانا صابری، خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار، در ایران با هم گفت ‌و گو کردند.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در واکنش به حضور آقای احمدی‌نژاد در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل اظهار داشت: «شش میلیون نفر از مردمان ما در هالوکاست قتل عام شدند و متاسفانه همه از این ماجرا درس نگرفته‌اند.»
XS
SM
MD
LG