لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

اوباما خواستار مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در نخستین سفر خود به افغانستان با بیان این که عملیات نظامى علیه شبه‌نظامیان طالبان با پیشرفت همراه بوده است، از حامد کرزى، رئیس جمهور افغانستان، خواست تا با فساد و قاچاق مواد مخدر در این کشور مبارزه کند.

رئیس جمهور آمریکا، که عصر روز یکشنبه بدون اعلام قبلى به افغانستان سفر کرده بود، در دیدار با حامد کرزى، خواستار مبارزه جدى‌تر با فساد و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان شده است.

آقای اوباما در حضور خبرنگاران در کاخ ریاست جمهورى افغانستان خطاب به حامد کرزى گفت: «مى‌خواهم با قاطعیت بگویم که همکارى میان ایالات متحده آمریکا و افغانستان ادامه خواهد یافت و ما شاهد موفقیت در عملیات نظامى علیه افراط‌گرایى در منطقه بوده‌ایم.»

رئیس جمهور ایالات متحده افزود: «ما همچنان خواستار ادامه موفقیت‌ها در زمینه‌هایى چون اداره خوب(کشور)، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد هستیم. این چیزها به شکل‌گیرى افغانستانى منجر مى‌شود که رفاه، امنیت و استقلال بیشترى خواهد داشت.»

باراک اوباما همچنین تأکید کرد که بهبود اوضاع در افغانستان باید براى مردم این کشور نیز محسوس باشد.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تشکر از آقای اوباما به خاطر عملیات نظامى علیه شورشیان، ابراز امیدوارى کرد که همکارى کشورش با ایالات متحده در آینده نیز در راستاى تبدیل افغانستان به کشورى با ثبات، قدرتمند و امن ادامه یابد.

باراک اوباما از زمان به قدرت رسیدن راهکار افزایش شمار نظامیان آمریکا در افغانستان را در دستور کار خود قرار داده است.

وى در دسامبر سال گذشته میلادى دستور اعزام حدود سى هزار سرباز دیگر آمریکایى را به افغانستان صادر و در عین حال اعلام کرد از اواسط سال ۲۰۱۱ روند خروج نیروهاى آمریکایى از افغانستان آغاز خواهد شد.

قرار است تا تابستان سال جارى شمار سربازان آمریکایى مستقر در افغانستان به حدود یکصد هزار سرباز افزایش یابد.

رئیس جمهور ایالات متحده پس از دیدار کوتاهش با حامد کرزى در جمع شمارى از سربازان آمریکایى در پایگاه هوایى بگرام حاضر شد و در سخنانى ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده و متحدانش در جنگ علیه طالبان و القاعده در افغانستان پیروز خواهند شد.

وى همچنین تأکید کرد که القاعده نه تنها تهدیدى براى آمریکا و افغانستان هستند بلکه سایر کشورهاى جهان را نیز تهدید مى‌کنند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که نیروهاى آمریکایى تا رسیدن به پیروزى در افغانستان باقى خواهند ماند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، باراک اوباما از حامد کرزى دعوت کرده است، در روز ۱۲ ماه مه از ایالات متحده دیدن کند و رئیس جمهور افغانستان نیز این دعوت را پذیرفته است.

سفر باراک اوباما به افغانستان تنها دو روز پس از آن صورت مى‌گیرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در یک پیام صوتى آمریکا را به انجام حملات تروریستی تازه تهدید کرده بود.
XS
SM
MD
LG