لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

«هشدار آمریکا به نیروهای خود در خلیج فارس در برخورد با ایران»


به نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس دستور داده شده است در برخورد با واحدهای ایرانی جانب احتیاط را نگه دارند.
به نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس دستور داده شده است در برخورد با واحدهای ایرانی جانب احتیاط را نگه دارند.
به گزارش سی‌ان‌ان، به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خاورمیانه دستور داده شده است در صورت برخورد با نیروهای نظامی ایران در طی حوادث و ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ایران با هوشیاری و مطابق مقررات رفتار کنند.

گفته می‌شود پیام یاد شده به ویژه برای یگان‌های نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس که به طور معمول با واحدهای ایرانی در آب‌های منطقه روبه‌رو می‌شوند ارسال شده است.

شبکه سی‌ان‌ان با اعلام این مطلب افزوده است دو مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا ضمن تایید جزییات مربوط به این پیام که بسیار محرمانه اعلام شده به این شبکه خبری گفته‌اند که به علت حساسیت موضوع نمی‌توانند نام صادرکنندگان این دستور را افشا کنند.

بر اساس این گزارش، دستور فوق در روزهای اخیر به طور محرمانه به نیروهای آمریکایی ابلاغ شده است و مقام‌های وزارت دفاع آمریکا که این خبر را در اختیار سی‌ان‌ان گذاشته‌اند، مایل به افشای نام خود نبودند.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از این دو مقام آمریکایی تاکید کرده است که صدور این دستور به معنای اعلام آماده‌باش به نیروهای آمریکایی نیست. هر چند مقام‌های نظامی آمریکا به‌شدت نگران بروز ناآرامی در ایران هستند و در این شرایط هرگونه برخوردی میان نیروهای آمریکایی و واحدهای نظامی ایران ممکن است به تنش منجر شود.

یکی از دو مقام‌ یاد شده وزارت دفاع آمریکا که این اطلاعات را در اختیار سی‌ان‌ان گذاشته‌اند به این شبکه خبری گفته است: «ما مراقب اوضاع هستیم و رفتار توام با خویشتن‌داری و نظم را از طرف واحد‌های نیروی دریایی خود تضمین می‌کنیم.»

مقام‌های نظامی آمریکایی از این بابت نگران هستند که نیروهای ایرانی مستقر در آب‌های منطقه دست به تحرکاتی بزنند که واکنش ناگزیر نیروی دریایی آمریکا را در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی آن است که ایرانی‌ها برداشت نادرستی از این پیام کرده و آن را به منزله کاهش میزان حساسیت و مراقبت آمریکا در منطقه تلقی کنند.

همچنین آمریکایی‌ها بارها مراتب نگرانی خود را از رفتار غیرقابل‌کنترل و خارج از عرف بخش‌هایی از واحدهای دریایی ایران به‌ویژه واحدهای تحت کنترل سپاه پاسداران اعلام کرده‌اند.

در گذشته نیز بارها کشتی‌های جنگی آمریکا با قایق‌های کوچک و تندرو متعلق به سپاه پاسداران در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران روبه‌رو شده‌ و در مواردی نیز به سوی آنها تیراندازی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG