لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

«قربانیان سیگار در جهان؛ پنج میلیون نفر»


سازمان بهداشت جهانی:سیگار در سال پنج ميليون نفر در جهان را می کشد.
سازمان بهداشت جهانی:سیگار در سال پنج ميليون نفر در جهان را می کشد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کردکه سالانه بيش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر پيامدهای ناشی از استعمال دخانيات جان خود را از دست می‌دهند. شمار قربانيان سيگار در ايران به ۵۰ تا ۷۵ هزار نفر در سال می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رويترز ، سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز سی و يکم ماه مه (دهم خرداد ماه) که به عنوان «روز جهانی بدون دخانيات» انتخاب شده است، اعلام کرد، استعمال دخانيات از مهم‌ترين عوامل قابل پيشگيری مرگ و مير انسان‌ها در سراسر جهان است.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر سال بيش از پنج ميليون نفر در جهان به خاطر سيگار کشيدن جان خود را از دست می‌دهند. همچنین علت بروز ۴۰ تا ۴۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان کشيدن سيگار و مصرف ساير فرآورده‌های دخانی است.

از اين رو مقام‌های سازمان بهداشت جهانی خواستار مبارزه موثرتر با استعمال دخانيات به ويژه در ميان کودکان و نوجوانان شده‌اند. از جمله برنامه‌های آنها برای بازداشتن جوانان به سيگار کشيدن می‌توان به پيشنهاد چاپ تصاوير هشدار دهنده روی بسته‌های سيگار اشاره کرد.

سازمان بهداشت جهانی بر اساس شعار «يک عکس گوياتر از هزار کلمه است»، از چند سال پیش قصد دارد مبارزه تازه‌ای را با سيگار آغاز کند. چرا که مطالعات بين‌المللی نشان‌دهنده آن است که تصاوير واقعی از پيامدهای سيگار کشيدن به مراتب موثرتر از چاپ متن های هشدار دهنده روی بسته‌های سيگار است.

سازمان بهداشت جهانی به کشورهای عضو توصيه کرده است، نبايد اجازه دهند، از اين پس سيگار و ساير محصولات دخانی بدون چاپ تصاوير هشدار دهنده روی بسته آنها روانه بازار شود.

«هر هفت دقيقه يک ايرانی قربانی سيگار می‌شود»

در اين ميان به گفته رئيس مرکز سلامت محيط وزارت بهداشت ايران از بهمن ماه سال گذشه خورشيدی قانون چاپ تصاوير هشدار دهنده روی بسته‌های سيگار در ايران به مورد اجرا درآمده است.

مصطفی غفاری به خبرگزاری مهر گفت:« تا کنون پانزده تصوير در اين زمينه طراحی و آماده الصاق بر روی پاکتهای سيگار شده که به تدريج مورد استفاده قرار می گيرد.»

اين مقام وزارت بهداشت با اشاره به اين که در هر پنج ثانيه يک نفر در اثر پيامدهای ناشی از استعمال دخانيات جان خود را از دست می‌دهد، افزود، شمار قربانيان سيگار در ايران ساليانه به پنجاه هزار نفر می‌رسد که اگر روند افزايش مصرف سيگار کنترل نشود ميزان مرگ و مير در ايران در ده سال آينده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسيد.

اين در حالی است که جمعيت مبارزه با دخانيات ايران شمار مرگ و مير ناشی از مصرف محصولات دخانی در ايران را ۷۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

احمد دولتخواه مسئول روابط عمومی جمعيت مبارزه با دخانيات به خبرگزاری مهر گفته بود، بيشتر قربانيان دخانيات در ايران جوانان و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به اين که «تعداد قربانيانی که همه ساله در کشور در اثر مصرف دخانيات از بين می روند، بيشتر از قربانيان زلزله بم است» از مقام‌های دولتی به دليل بی‌توجهی به اين مساله انتقاد کرد.

بر اساس آمارهايی که از سوی وزارت بهداشت ودرمان ايران در اختيار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است، بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت کشور سيگاری هستند که ساليانه بيش از ۵۸ ميليارد نخ سيگار مصرف می کنند و در حدود ۴۵ درصد شهروندان ايرانی نيز در معرض استشمام مستقيم دود سيگار قرار دارند.

همچنين آقای محمد رضا مسجدی دبير کل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران هم روز يکشنبه به شبکه خبر گفت، که در هر هفت دقيقه يک نفر در ايران بر اثر بيماری‌های ناشی از سيگار می‌ميرد که بدين ترتيب هر روز حدود ۲۰۵ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی کمترين آمار مرگ و مير ناشی از سيگار در ايران را سالانه ۷۵ هزار نفر اعلام کرد و در عين حال از افزايش چهار ميليارد نخی فروش سيگار در ايران در سال‌های گذشته خبر داد.
XS
SM
MD
LG