لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

مذاکره رهبران جهان در واشینگتن درباره راه‌هاى کنترل مواد هسته‌اى


باراک اوباما در کنفرانس واشینگتن میزبان رهبران نزدیک به ۵۰ کشور جهان بود
باراک اوباما در کنفرانس واشینگتن میزبان رهبران نزدیک به ۵۰ کشور جهان بود
در حالى که قدرت‌هاى بزرگ در حاشیه کنفرانس امنیت هسته‌اى در واشینگتن به رایزنی در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران پرداختند، کنترل و نظارت بیشتر بر مواد هسته‌ای موضوع اصلی مباحث نخستین روز کنفرانس واشینگتن بود.

قرار است در دومین روز این کنفرانس بیانیه مشترکى درباره کنترل مواد هسته‌اى حفاظت نشده منتشر شود.

گزارش خبرگزارى رویترز حاکی است که روز دوشنبه در نخستین روز برگزارى نشست امنیت هسته‌اى در واشینگتن نمایندگان عالى‌رتبه و رهبران حدود پنجاه کشور شرکت‌کننده در این نشست در باره راه‌هاى کنترل و نظارت بیشتر بر مواد هسته‌اى مذاکره کردند.

در سراسر جهان حدود هزار و پانصد تن اورانیوم با غناى بالا که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد، و نیز ۶۰۰ تن پلوتونیوم وجود دارد که کنترل این مواد هسته‌اى خطرناک و جلوگیرى از دسترسى گروه‌هاى تروریستى به آن در محور مذاکرات روز دوشنبه کنفرانس امنیت هسته‌اى واشنگتن قرار داشت.

در حالى که تمرکز این کنفرانس روى مواد هسته‌اى با غناى بالا بود، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان خواستار نظارت بر مواد هسته‌اى با غناى پایین نیز شده است، که در بیمارستان‌ها، صنایع و کشاورزى کاربرد دارد.

به گفته صدر اعظم آلمان این مواد نیز در صورتى که در اختیار «افراد ناباب» قرار گیرند، مى‌توانند به تهدیدى براى جهانیان تبدیل شوند.

خانم مرکل همچنین خواستار تقویت نهادهاى بین‌المللى مانند آژانس بین‌المللى انرژى اتمى به منظور کنترل بهتر بر مواد هسته‌اى و بررسى و مقایسه وضعیت کشورهاى جهان از نظر نوع نظارت بر این مواد شد.

کنفرانس امنیت هسته‌اى واشینگتن تنها یک سال پس از آن برگزار مى‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از ایده خود در باره جهانى عارى از جنگ‌افزارهاى هسته‌اى سخن گفته است.

همچنین این کنفرانس تنها به فاصله چند روز پس از اعلام راهبرد تازه هسته‌اى ایالات متحده آمریکا و امضاى معاهده تازه خلع سلاح هسته‌اى میان آمریکا و روسیه برگزار شده است.

کنفرانس دو روزه امنیت هسته‌اى واشینگتن که بزرگترین گردهمایى سران جهان به میزبانى ایالات متحده آمریکا در شش دهه گذشته به شمار مى‌آید، همچنین آزمونى براى باراک اوباما در جلب حمایت بین‌المللى از سیاست‌هاى هسته‌اى ایالات متحده است.

وى در آستانه برگزارى این کنفرانس ابراز امیدوارى کرده بود، کنفرانس واشینگتن به «یشرفت‌هاى چشمگیرى» در کنترل مواد هسته‌اى در سراسر جهان و جلوگیرى از دستیابى گروه‌هاى تروریسستى به این مواد منجر شود.

در ادامه کنفرانس امنیت هسته‌اى واشنگتن قرار است، روز سه‌شنبه بیانیه مشترکى از سوى کشورهاى شرکت‌کننده منتشر شود.

رهبران و سران کشورهاى حاضر در این کنفرانس در این بیانیه متعهد مى‌شوند که براى کنترل تمام «مواد هسته‌اى حفاظت نشده» در چهار سال آینده تلاش کرده و براى مقابله با قاچاق مواد هسته‌اى نیز بکوشند.

از سوى دیگر هر چند موضوع تنش بر سربرنامه اتمى ایران در دستور کار نشست واشینگتن قرار ندارد، اما در دیدارهایى که در حاشیه این کنفرانس برگزار شده است، موضوع تشدید تحریم‌ها علیه ایران مورد بررسى قرار گرفته است.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در دیدار ۹۰ دقیقه‌اى خود با هو جینتائو، رییس جمهور چین، در باره راه‌هاى متقاعد ساختن ایران به چشم‌پوشى کردن از برنامه اتمى جنجال‌برانگیزش رایزنى کرده‌اند.

بر اساس اعلام منابع آمریکایى در این دیدار طرف چینى پس از ماه‌ها مخالفت با تشدید تحریم‌ها براى حمایت از دوره تازه تحریم‌هاى شوراى امنیت علیه ایران اعلام آمادگى کرده است.

همچنین مشاوران سیاست خارجى کشورهاى آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز در حاشیه کنفرانس واشینگتن در باره تشدید تحریم‌ها علیه ایران مذاکره کرده‌اند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى را علیه جمهورى اسلامى وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچى کردن از پذیرش خواسته‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌اى و به ویژه برنامه غنى‌سازى اورانیوم خود پرداخته است.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهورى اسلامى را متهم مى‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى در صدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، در حالى که ایران برنامه اتمى خود را صلح‌آمیز مى‌داند.
XS
SM
MD
LG