لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

القاعده مسئولیت ارسال بمب‌های پستی به آمریکا را برعهده گرفت


گروه القاعده، شاخه شبه جزیره عربستان، مسئولیت ارسال هر دو بسته انفجاری یافت شده در دو هواپیما به مقصد ایالات متحده آمریکا را بر عهده گرفته و از انجام حملات مشابه در آینده خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت آمریکایی «سایت» که در زمینه کنترل سایت‌های اینترنتی متعلق به اسلام‌گرایان فعالیت می‌کند، روز جمعه اعلام کرده است، شبکه تروریستی القاعده با انتشار اطلاعیه‌ای در اینترنت مسئولیت ارسال دو بسته انفجاری به مقصد آمریکا را بر عهده گرفته است.

جمعه گذشته یک بسته انفجاری در فرودگاه میدلند بریتانیا و بسته دیگری در فرودگاه دوبی کشف شده بود که هر دو این بسته‌ها از یمن به مقصد آمریکا پست شده بودند.

در پی کشف این دو بسته، مقام‌های یمنی چندین نفر را در این ارتباط بازداشت کرده بودند که یکی از این بازداشت ‌شدگان دانشجویی بود که شماره تلفن وی هنگام تحویل بسته‌ها به ثبت رسیده بود.

اما چندی بعد این دانشجو با قید وثیقه آزاد شد و مقام‌های یمنی اعلام کردند، ‌احتمالاً‌ از اطلاعات شخصی وی سواستفاده شده است.

به دنبال کشف این دو بسته پستی که قرار بود برای مراکز یهودی در شیکاگو ارسال شود، کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی را در جابجایی بار از مقصد یمن اعمال کرده‌اند.

همچنین به گفته جان برنان، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، دو شرکت باربری «فدکس» و «یو پی اس» هم به دلیل تهدیدهای احتمالی انتقال بار از یمن را متوقف کرده‌اند.

در این میان گروه تروریستی القاعده، در اطلاعیه خود مسئولیت «انفجار» یک فروند هواپیمای باربری متعلق به شرکت «یو پی اس» آمریکا را هم بر عهده گرفته است.

یک فروند هواپیمای بونینگ ۷۴۷ شرکت «یو پی اس» در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی اندکی پس از برخاستن از فرودگاه دوبی آتش گرفته و سقوط کرده بود که در جریان این حادثه هر دو خلبان آن جان خود را از دست دادند.

القاعده در اطلاعیه خود در این باره آورده است: «ما این هواپیما را ساقط کردیم.»

این درحالی است که مقام‌های مسئول هوانوردی پیشتر تاکید کرده بودند،‌ هواپیمای یاد شده به هیچ رو بر اثر انفجار سقوط نکرده است.

با این حال شرکت آمریکایی «سایت» با استناد به پیام القاعده در اینترنت اعلام کرده است، اسلام‌گرایان بنا بر ادعای خود پس از سقوط این هواپیما اقدام به ارسال بسته‌های انفجاری کردند که در دوبی و بریتانیا کشف شده است.

گروه تروریستی القاعده، شاخه شبه جزیره عربستان همچنین از اعضای خود خواسته است،‌ همچنان به جاسازی بمب‌های پستی در «هواپیماهای مسافربری و باری غربی» ادامه دهند.

القاعده در بخشی از پیام اینترنتی خود در این باره آورده است: «ما همچنان به منافع آمریکا و هم‌پیمانانش حمله می‌کنیم.»

بسته‌های انفجاری که در بریتانیا و دوبی کشف شده‌‌اند، شامل مخزن‌های جوهر چاپگر و حاوی مواد منفجره «پی ای تی ان» بودند که سیم‌پیچی شده و به صورت بمب درآمده بودند.

هر چند این بسته‌ها برای مراکز یهودی در آمریکا پست شده بودند، اما به گفته کارشناسان ممکن بود این بسته‌ها در هواپیماها منفجر شده و منجر به سقوط آن‌ها شوند.

بر اساس اعلام القاعده این بمب‌های پستی به گونه‌ای ساخته شده بودند که هیچ دستگاه‌ یابنده‌ای قادر به کشف آنها نباشد.

پیشتر نیز هواپیمایی قطر، که یکی از این بسته‌ها را از یمن به دوبی منتقل کرده بود، اعلام کرده بود، مواد منفجره‌ای که در بسته‌های پستی جاسازی شده بود، با اشعه ایکس و سگ‌های بمب‌یاب قابل شناساسی نبوده و تنها با کمک اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی کشف شده است.

مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده بر این باورند که ابراهیم حسن‌العسیری، یک شهروند ۲۸ ساله سعودی ساکن یمن است، این بمب‌ها را ساخته است.
XS
SM
MD
LG