لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

۲۱۶ نماینده مجلس: از تعلیق مرتضوی متشکریم


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
۲۱۶ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در بیانیه مشترکی از قوه قضائیه به خاطر «شجاعت» در صدور حکم تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و دو قاضی متهم پرونده کهریزک تشکر کرده و خواستار به سرانجام رسیدن پرونده کوی دانشگاه شدند.

در بیانیه این نمایندگان که در پایان جلسه علنی روز یک‌شنبه از سوی امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه مجلس، خوانده شد از «حکم تعلیق دادستان سابق و دو قاضی متهم پرونده کهریزک» تشکر شده و این نخستین باری است که مقام‌های حکومتی ایران در رابطه با این احکام تعلیق به شکل رسمی به دادستان سابق (تهران) یعنی سعید مرتضوی اشاره می‌کنند.

پیش از این، منبع آگاهی که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر سه نفری هستند که در این ارتباط حکم تعلیق گرفته‌اند.

بازداشتگاه کهریزک که محل نگهداری شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود به دنبال افشای بدرفتاری، کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان و شکنجه شمار زیادی از آن‌ها و نیز تجاوز جنسی به برخی از دستگیرشدگان، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «غیر استاندارد» بودن تعطیل شد.

محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و رامین آقازاده‌قهرمانی چهار نفری هستند که بر اساس گزارش‌ها به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه در این بازداشتگاه، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، ۲۱۶ نماینده مجلس در بیانیه خود نوشته‌اند جنایت‌های انجام شده در کهریزک «حادثه تلخی» بود که قلب آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و «همه ملت را سوزاند»، و برخورد قوه قضائیه «نسیم التیام‌بخشی» است که «امید را در دل مردم زنده ساخت.»

کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به حوادث پس از انتخابات، اسفندماه گذشته در گزارشی تأکید کرده بود انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک، با «دستور و اصرار» سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

اما سعید مرتضوی دادستان عمومی پیشین تهران می‌گوید هنگام اعزام بازداشت‌شدگان به زندان کهریزک در مرخصی بوده‌است و در واکنش به گزارش کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به رویدادهای پس از انتخابات، از خود سلب مسئولیت کرده‌است.

در بیانیه تازه ۲۱۶ نماینده مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با پرونده کهریزک از «شجاعت» قضات این پرونده تقدیر شده و آمده‌است:
«ما نمایندگان مردم از حمایت رهبر معظم برای رسیدگی قاطع و عادلانه به این پرونده و از تدبیر و قاطعیت حضرت آیت‌لله آملی لاریجانی و از دقت و شجاعت قضات محترم پرونده مذکور تشکر کرده و امیدواریم پرونده فاجعه کوی دانشگاه که رهبر عدالتخواه بر رسیدگی آن تاکید کردند هر چه سریعتر به انجام برسد.»

در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، تحصن دانشجویان کوی دانشگاه تهران، با حمله و تیراندازی نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

تشکل‌های دانشجویی ایران به دنبال این حادثه اعلام کردند که در حمله نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران، دست‌کم پنج دانشجو کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند. اما مقام‌های جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کردند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور اوایل شهریورماه با تائید خبر تعلیق سه مقام قضایی مرتبط با پرونده کهریزک، گفت که پرونده کوی دانشگاه هم در جریان است.
XS
SM
MD
LG