لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

مشاور احمدی نژاد: ایران با ۱+۵ درباره برنامه هسته ایش گفت و گو نخواهد کرد


علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور اسلامی ایران
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور اسلامی ایران
مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه گفت که تهران در مذاکرات ماه آینده با نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ «از انرژی هسته‌ای سخن نخواهد گفت؛ چراکه ایران در همه زمینه‌ها نسبت به این کشورها موضع انتقادی دارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته علی اکبر جوانفکر کشورهایی که می‌خواهند گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را از سر بگیرند نخست باید سه شرطی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران مطرح کرده است را برآورده کنند.

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ایران که در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها سخن می‌گفت اظهار داشت: طرف مذاکره‌کننده باید پاسخ خود به پرسش‌های محمود احمدی‌نژاد در باره اسرائیل، جنگ‌افزار هسته‌ای اسرائیل و هدف خود از مذاکره با ایران را «قبل از هر چیز به روشنی بیان کند که اگر این موارد، شفاف بیان شود ما برای مذاکره آماده هستیم.»

ایران روز جمعه گذشته گفته‌بود آماده‌است پس از دهم نوامبر، گفت‌وگوهای خود با گروه ۱+۵، را آغاز کند اما بر سر تاریخ دقیق، محل و دستور کار این گفت‌وگوها هنوز باید توافق شود. در این میان سخنان روز یکشنبه علی‌اکبر جوانفکر نتیجه‌بخش بودن دور پیش روی گفت‌وگوهای هسته‌ای را با تردید مواجه می‌کند.

با این حال آقای جوانفکر گفته است: «احتمال می‌دهم که طرف غربی اخیراً به سمت عقلانیت در حرکت است و متوجه شده‌اند با جمهوری اسلامی ایران باید از موضع منطقی و قانونی صحبت کند.»

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ هستند که می‌گویند قصد دارند از راه مذاکره به راه حلی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای ایران دست یابند.

محمود احمدی‌نژاد، روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی بر موضع خود در قبال این گفت‌وگوها پافشاری کرد و گفت که «طرف‌های مذاکره باید بگویند که قصد دارند به عنوان دوست ایران بر سر میز بنشینند یا خیر.»

رئیس دولت دهم در این مصاحبه اظهار داشت که طرف‌های غربی «هنوز جرأت ندارند اعلام کنند که آیا می‌خواهند در چهارچوب عدالت و احترام گفت‌وگو کنند یا نه.»

گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی از مهر ماه سال ۸۸ و پس از آنکه ایران در اجرای توافق اولیه خود برای مبادله سوخت اتمی سرباز زد، تا کنون متوقف مانده است.

قدرت‌های غربی نسبت به کاربرد صرفاً غیر نظامی برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و به پیشنهاد اعضای گروه ۱+۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد در خردادماه سال جاری چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد.

از زمان تصویب این قطعنامه تاکنون کشورهای غربی بارها خواستار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند، اما هنوز چنین مذاکراتی انجام نشده‌است.

ایران نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG