لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۹

احمدی‌نژاد: سکینه محمدی به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌است


رئیس دولت دهم ایران، برای شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس «هزاره» و نشست «تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح» از روز شنبه به نیویورک سفر کرده‌است.
رئیس دولت دهم ایران، برای شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس «هزاره» و نشست «تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح» از روز شنبه به نیویورک سفر کرده‌است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا در باره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی گفت: «این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌است، خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است و این تاثیر همان چیزی است که متاسفانه دولتمردان آمریکائی به دنبال خبر منفی و غیرواقعی از ایران هستند.»

آقای احمدی‌نژاد در ادامه این گفت و گو افزود: «اگر این فرد محکوم هم شده باشد، می‌تواند با اعتراض، مراحل چهارگانه تجدید نظرخواهی را طی کند، بنابراین وقتی حکمی صادر نشده‌است، چطور می‌تواند، انتشار خبر سنگسار واقعی باشد.»

رئیس جمهور ایران در ادامه با «نابجا» خواندن حساسیت نسبت به موضوع پرونده سنگسار خانم محمدی گفت: «یک شخص در آلمان با انتشار خبرهای کذب در این باره، سروصدایی ایجاد کرد و این موضوعی بر علیه ایران شد.»

آقای احمدی نژاد به نام این فرد اشاره ای نکرده است.

اظهارت رییس جمهور در زمینه عدم صدور حکم سنگسار برای این متهم در حالی بیان می شود که به گفته مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد از سوی دادگاه به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسیله دار محکوم شده است.

پیش از این در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده‌است و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با وجود قطعیت حکم صادره، با پیگیری‌های ستاد حقوق بشر تاکنون این حکم به مرحله اجرا در نیامده‌است.»

در عین حال، محکومیت این زن ۴۳ ساله به مجازات سنگسار با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصیت‌های جهانی روبه‌رو شده‌است.

رئیس دولت دهم ایران، برای شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس «هزاره» و نشست «تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح» از روز شنبه به نیویورک سفر کرده‌است.

این ششمین بار است که محمود احمدی‌نژاد از زمان تصدی در سمت ریاست ‌جمهوری در مرداد ۱۳۸۴ برای حضور در مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.

در سخنرانی قبلی رئیس دولت ایران در مقر سازمان ملل، بان گی–مون، دبیرکل سازمان ملل، و هیئت‌های نمایندگی آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت‌کننده به عنوان اعتراض جایگاه خود را ترک گفتند. در سفرهای پیشین محمود احمدی‌نژاد، تظاهرات‌های اعتراضی مختلفی نیز علیه حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

«ایران برای مدیریت جهان راهکارهای کارآمد دارد»

محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه در بدو ورود به نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران، از سازمان ملل متحد خواست تا «نقش واقعی و درست خود را در مدیریت جهانی ایفا کند» و بستری فراهم کند «تا همه بتوانند در اداره جهان سهیم باشند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری ایران، وی اظهار داشت: «سازمان ملل مرکزی است که برنامه‌های عمومی و بین‌المللی از آنجا هدایت می‌شود و نقطه مشترک برای مدیریت جهان است. ملت ایران برای مدیریت جهان راهکارهای کارآمد و مبانی نظری، انسانی و مترقی دارد.»

به نوشته وب‌سایت ریاست‌جمهوری ایران، محمود احمدی نژاد تصمیم دارد از ظرفیت اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل «استفاده حداکثری» کند و وی قرار است «به صورت فردی و گروهی با گروه‌هایی از مردم آمریکا مانند آسیب‌دیدگان جنگ‌های آمریکا، گروه‌هایی از صنایع بزرگ آمریکا، گروه‌هایی از صاحب‌نظران، سیاسیون و عناصر پردازنده اندیشه‌های سیاسی در آمریکا و ایرانیان مقیم آمریکا» دیدار کند.

محمود احمدی‌نژاد روز شنبه نیز، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر جمهوری اسلامی، از وجود دو مدیریت ایرانی و آمریکایی در جهان خبر داده و ضمن رو در رو قرار دادن این دو نوع «مدیریت» در ادامه افزود: «ایران اگر بنا باشد در مدیریت دنیا مشارکت کند همه را به این مشارکت فرا می‌خواند و نمی‌گذارد ظلمی صورت بگیرد.»

وی همچنین در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی» انتقاد خود از نحوه «اداره دنیا» را تکرار کرد و افزود: «این چه روشی است که عده‌ای برای اداره دنیا، هرجا که احساس ضعف و کمبود می‌کنند، قلدرانه و با توسل به زور، از اختیاراتی مانند وتو استفاده می‌کنند.»

وی در این مصاحبه افزود: «ایران جامعه‌ای آزاد است و هرکس حق اظهارنظر دارد، بنابراین جامعه‌ای چندصدایی است، برخلاف جامعه آمریکا که به تک‌صدایی عادت کرده‌است.»

«آمریکا هشت ایرانی را آزاد کند»

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «ای‌بی‌سی» در خصوص موضوع رابطه ایران و آمریکا گفت: «این من بودم که از اوباما برای گفت‌وگو دعوت کردم، حتی به وی نامه نوشتم، اما پاسخی دریافت نکردم و حتی اعلام آمادگی کردم برای صبحت با وی در حضور دیگران در سازمان ملل متحد و در تازه‌ترین اقدام نیز سارا شورد آزاد شد، اما پاسخ چندانی دریافت نشد.»

اشاره آقای احمدی‌نژاد به نامه تبریک وی به باراک اوباما به هنگام انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و دعوت‌های وی برای مناظره و آزاد شدن شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی توسط ایران است. دو آمریکایی دیگر که همزمان با خانم شورد بازداشت شده بودند کماکان در زندان به سر می‌برند.

محمود احمدی نژاد از مقام‌های واشنگتن خواسته است تا در اقدامی به گفته او «انساندوستانه»، هشت ایرانی بازداشت شده در این کشور را آزاد کنند.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، ایران فهرستی از ایرانیان بازداشت شده که در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند را به پادشاه عمان که میانجی‌گری در مورد مسئله زندانیان آمریکایی و ایرانی را بر عهده گرفته ارائه کرده‌است.
XS
SM
MD
LG