لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

بازداشت یک «شهروند بهایی» در استان گلستان


دو رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه اعلام کردند که یک شهروند ایرانی در استان گلستان به اتهام «داشتن روابط نامشروع» بازداشت شده است. این منابع فرد بازداشت شده را یک «مبلغ بهایی» معرفی کرده‌اند.

وب‌سایت روزنامه جوان روز دوشنبه گزارش داد که «فردی بهایی به نام پ. پ، در شهر کَلاله» در استان گلستان دستگیر شده است.

این وب‌سایت نزدیک به سپاه پاسداران می‌نویسد: «پ. پ.، یکی از اعضای فعال و تشکیلاتی فرقه ضاله بهائیت در استان گلستان است که به جرم اغفال زنان و دختران و برقراری رابطه نامشروع با آنان دستگیر شد.»

به نوشته جوان آن‌لاین، فرد بازداشت شده «از بهائیان شهر کلاله» است که در گذشته عضو هیئت «حیات عائله و جوانان بهایی» بوده و هم اکنون از «مبلغان فعال» این هیئت محسوب می‌شود.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در خبر مشابهی به موضوع بازداشت این «مبلغ بهایی» اشاره کرده است.

جوان آن‌لاین بدون اشاره به منبع خبری خود، یادآور می‌شود که پرونده فرد بازداشت شده «هم اکنون مراحل قضایی خود را طی می‌کند.»

به نوشته این گزارش، شهروندان از قاضی پرونده درخواست کرده‌اند تا «حکمی شایسته برای این مجرم بهایی صادر و حکم صادره در ملأ عام اجرا شود.»

گرچه زمان مخابره خبر بازداشت این شهروند گلستانی روز دوشنبه است، اما هیچیک از دو رسانه‌ای که خبر دستگیری وی را منتشر کرده‌اند به زمان دستگیری این فرد اشاره نکرده‌اند. از سوی دیگر منابع بهائیان در خارج از ایران نیز هنوز گزارشی در مورد بازداشت یکی از این آیین در شهر کلاله منتشر نکرده‌اند و واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های زیادی برای پیروان این مذهب در نظر گرفته‌اند. این در شرایطی است که بر اساس اعلام جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار نفر از پیروان این آیین در ایران زندگی می‌کنند.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، رهبران بهاییان ایران معتقدند که جمعاً ۴۷ تن از پیروان آیین بهایی در ایران «صرفاً به خاطر دینشان» در حبس به‌سر می‌برند.

رهبران بهاییان ایران معتقدند که جمعاً ۴۷ تن از پیروان آیین بهایی در ایران «صرفاً به خاطر دینشان» در حبس به‌سر می‌برند.
جمهوری اسلامی در ماه اوت، هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران را به اتهام «جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

دیان علایی، نماینده جامعه بین‌المللی بهایی در سازمان ملل، در همان ماه با محکوم کردن این حکم به رادیو فردا گفت: «این هفت نفر بدون اینکه اتهام خود را بدانند، مدت طولانی در سلول‌های انفرادی به سر بردند.»

نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل با اشاره به این که حکم بازداشت موقت این افراد نیز هر دو ماه یک بار تمدید می‌شد، این اقدام را «غیرقانونی» خواند.

بهائیان که در ایران از تحصیل در مقاطع آموزش عالی و احراز مناصب دولتی محروم‌اند از سوی مقامات دولتی ایران به عنوان «فرقه ضاله» شناخته می‌شوند.

تعقیب و سرکوب بهاییان ایران، پس از یک دوره آرامش نسبی در دهه نود میلادی، در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفته‌است.
XS
SM
MD
LG