لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

احزاب استرالیا حد نصاب لازم را برای کسب اکثریت پارلمان به دست نیاوردند


جولیا گیلارد، نخستین نخست‌وزیر زن استرالیا
جولیا گیلارد، نخستین نخست‌وزیر زن استرالیا
بنا بر اعلام کمیسیون انتخاباتی استرالیا، حزب چپ میانه کارگر و حزب لیبرال هر یک موفق به کسب ۷۱ کرسی در پارلمان شده‌اند و در نتیجه هیچ یک نتوانسته‌اند حد نصاب لازم برای کسب ۷۶ کرسی را به دست آورند.

جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا، روز یکشنبه تعهد کرد که با وجود به حد نصاب نرسیدن هیچ یک از احزاب در انتخابات پارلمانی روز شنبه، وی ثبات کشور را حفظ خواهد کرد.

در انتخابات سراسری روز شنبه در استرالیا، نتیجه‌ ای تعین‌کننده حاصل نشد و در نتیجه برای نخستین بار پس از ۷۰ سال، این کشور با یک «پارلمان معلق» روبه‌رو شده‌است.

این مسئله باعث شده‌است که محافل سیاسی در استرالیا از احتمال بروز یک «فلج سیاسی و ضربه اقتصادی» سخن به میان آورند. به گفته این تحلیلگران، معلق ماندن پارلمان و دولت این کشور باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.

جولیا گیلارد، نخستین نخست‌وزیر زن در استرالیا که حزب او در این انتخابات با افت شدید آراء روبه‌رو شده گفت که قصد دارد یک دولت اقلیتی تشکیل دهد.

وی اظهار داشت: «ما نهادها و روندهای قدرتمند دموکراتیک داریم و من به عنوان نخست‌وزیر هم‌چنان برای ادامه یک دولت باثبات و مؤثر تلاش خواهم کرد.»

گزارش ها حاکی است که گروه کوچکی از نمایندگان شامل تنها نماینده منتخب از حزب سبز و چهار نماینده مستقل نتیجه انتخابات استرالیا را مشخص خواهند کرد. رایزنی‌های حزب کارگر و ائتلاف لیبرال-ملی‌گرا برای جلب نمایندگان از هم‌اینک آغاز شده‌است.

تونی ابوت، رهبر محافظه‌کار اپوزیسیون می‌گوید، نتایج آرا نشان می‌دهد که «مردم خواستار تغییر دولت هستند.» آقای اَبوت سیاستمداری بسیار محافظه‌کار است که با آزاد بودن سقط جنین و سکس پیش از ازدواج مخالفت کرده است.

وی یک کاتولیک معتقد است و دخالت انسان در تغییرات آب‌وهوایی را نیز نمی‌پذیرد.

خانم گیلارد (۴۸ ساله) در سن پنج سالگی با خانواده خود از ولز بریتانیا به استرالیا مهاجرت کرده‌است. وی پس از کناره‌گیری ناگهانی کوین راد، نخست‌وزیر پیشین استرالیا از سمت رهبری حزب حاکم کارگر به عنوان نخست‌وزیر استرالیا انتخاب شد.

جولیا گیلارد گرایش فمینیستی دارد و نسبت به کوین راد چپ‌گراتر است.
XS
SM
MD
LG