لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

استقبال بان گی-مون از دعوت محمد جواد لاریجانی برای سفر به ایران


بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دعوت محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای دیدار از ایران در سال آینده استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر سخنگوی سازمان ملل متحد از طریق یک یادداشت کتبی خبر داد که محمد جواد لاریجانی در جریان دیدار روز جمعه خود با بان گی-مون از وی برای بازدید از ایران دعوت کرده‌است.

پیش‌نویس قطعنامه مربوط به «نقض حقوق بشر در ایران» روز پنج‌شنبه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا مطرح شد که با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع به تصویب رسید که تصویب آن با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شد.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در اعتراض به تصویب پیش‌نویس این قطعنامه، کشورهای غربی را به مداخله در امور ایران متهم کرده و سازمان جاسوسی بریتانیا را عامل قتل ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در تهران کشته شد، عنوان کرد.

بان گی-مون در شهریورماه جاری در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سفر کرده بود خطاب به وی بر اهمیت احترام به حقوق بنیادین سیاسی و شهروندی تأکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدارهای پیشین خود با محمود احمدی‌نژاد نیز درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و از جمله در مورد آزادی انجمن‌ها، اجتماعات و مذهب ابراز نگرانی کرده‌است.

در فروردین‌ماه سال جاری جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین با ارسال نامه‌ای برای بان گی-مون، از وی خواستند در جریان سفری که قرار بود در آن تاریخ به ایران داشت باشد، از بازداشتگاه‌های سیاسی و امنیتی و بند ۳۵۰ زندان اوین بازدید کند تا به طور خصوصی با زندانیان ملاقات کرده و در جریان «نقض حقوق اولیه» آنها قرار گیرد.

دبیر کل سازمان ملل روز ۲۲ ژوئن سال گذشته نیز پس از موضع‌گیری شدید آیت‌الله خامنه‌ای علیه معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست‌جمهوری خواستار توقف بازداشت و تهدید معترضان شده‌بود ولی وزارت خارجه ایران در واکنش، این موضع‌گیری سازمان ملل را «دخالت در امور داخلی ایران» نامید و آن را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG