لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

۲۳ سه ماه حبس برای شهروند بلژیکی به‌خاطر فروش قطعات اف-۵ به ایران


دادگاه فدرال نیویورک؛ عکس تزئینی است.
دادگاه فدرال نیویورک؛ عکس تزئینی است.
یکی از دادگاه‌های فدرال در ایالات متحده، روز جمعه، یک شهروند بلژیکی را به خاطر ارسال قطعات هواپیمای اف-۵ به ایران به ۲۳ ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های این دادگاه خبر داد که ژاک موسیو، «برای گذراندن مدت ۲۳ ماه حبس و سه سال آزادی تحت نظارت به دفتر زندان‌ها منتقل شده‌است».

ژاک موسیو، شهروند ۵۷ ساله بلژیکی و ساکن فرانسه، در ماه نوامبر به دست داشتن در فروش موتور و قطعات جت‌های جنگنده اف-۵ و قطعات هواپیماهای سی-۱۳۰ به ایران که از نظر قانون تحریمی آمریکا تخلف به شمار می‌آید، اعتراف کرد.

بنا به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، فرد دیگری در ارتباط با این پرونده، محکوم شناخته شده ولی مأموران انتظامی هنوز موفق به یافتن و دستگیری او نشده‌اند. این فرد متهم، یک شهروند ایرانی ۵۴ ساله به نام دارا فتوحی و مقیم کشور فرانسه است.

به گفته مقام‌های قضایی آمریکا، معامله ظاهری یکی از مأموران مخفی آمریکایی با دارا فتوحی باعث لو رفتن اقدامات او شده است. دارا فتوحی قرار داشت تا از طریق یک شرکت صوری در قرقیزستان، حمل‌ونقل موتور و قطعات جت را با این مأمور ترتیب دهد.

حکم زندانی ژاک موسیو روز چهارشنبه توسط ویلیام استیل، دادستان دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده صادر شد. حداکثر مجازات این تخلف بر طبق قانون، پنج سال زندانی است که به گفته مقام‌های دادگستری آمریکا، همکاری آقای موسیو با دادگاه باعث تخفیف این حکم شده است.

پیش از این در شانزدهم تیرماه سال جاری نیز دادگاهی در ایالات متحده، دو نفر از مسئولان یک شرکت ایرلندی را به اتهام ارسال غیرقانونی قطعات نظامی به جمهوری اسلامی ایران، محاکمه کرد.

دادگاه عالی واشنگتن در آن تاریخ، توماس و شان مک‌گوئین، از مدیران شرکت ایرلندی «مک‌اوییشن» را متهم به خرید قطعات جنگنده اف-۵ و بالگرد از ایالات متحده و ارسال غیرقانونی آن‌ها به ایران کرد.

بر پایه گزارش‌ها این شرکت ایرلندی از سال ۲۰۰۵، قطعات هواپیمای جنگنده اف-۵، موتور بالگرد و دیگر قطعات هواپیمایی را از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرده و سپس این قطعات را از طریق کشور سوم و به صورت غیر قانونی به ایران فرستاده است.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG