لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

تعلیق محاکمه خیرت ویلدرس، سیاست‌مدار ضداسلام هلندی


خیرت ویلدرس، سیاست‌مدار هلندر در جلسه دادگاه
خیرت ویلدرس، سیاست‌مدار هلندر در جلسه دادگاه
جلسه محاکمه خیرت ویلدرس، نماینده راستگرای پارلمان هلند که حزب او در تشکیل دولت جدید این کشور نقش خواهد داشت‌، روز دوشنبه به خاطر اتهامی که وی به یکی از قاضیان دادگاه زد به حالت تعلیق درآمد.

خِیرت ویلدرس، رهبر حزب «آزادی» (پ.ف.ف) که اسلام را دینی «فاشیستی» نامیده و قرآن، کتاب مقدس مسلمانان را با کتاب «نبرد من» هیتلر مقایسه کرده و به این خاطر به اتهام «برانگیختن نژادپرستی» در هلند محاکمه می‌شود، یکی از قضات دادگاه محاکمه را متهم به «پیش‌داوری» علیه خود کرده ‌است.

بنا بر قانون، در نتیجه این اتهام، دادستان‌های هلندی ناچارند برای تنظیم حکم اتهام علیه قاضی یاد شده، در آمستردام گرد هم بیایند و این باعث می‌شود تا تشکیل دوباره جلسه دادگاه دست کم تا روز سه‌شنبه به تعویق بیفتد.

ویلدرس که به خاطر تهدید شدن به مرگ از سوی افراد ناشناس، تحت محافظت ۲۴ساعته پلیس قرار دارد، در جریان جلسه دادگاه خود در آمستردام گفت: «من محاکمه می‌شوم اما با من آزادی بیان بسیاری از شهروندان هلندی هم محاکمه می‌شود.»
در صورت مجرم شناخته شدن توسط دادگاه، خیرت ویلدرس ممکن است حداکثر به ۱۶ ماه زندان و پرداخت جریمه‌ای نقدی با مبلغ حداکثر ۱۰ هزار یورو محکوم شود.

خیرت ویلدرس از سوی گروه‌های مختلف ضد نژادپرستی در هلند متهم است که با سخنان خود، اقدام به نفرت‌پراکنی و تبعیض علیه مسلمانان کرده و به مراکشی‌های مقیم هلند و دیگر خارجی‌تباران غیر غربی مقیم این کشور اهانت کرده ‌است. وی هم‌چنین جنجالی‌ترین چهره انتخابات پارلمانی ژوئن گذشته در هلند و سازنده فیلم ضد اسلامی «فتنه» است.

در صورت مجرم شناخته شدن توسط دادگاه، خیرت ویلدرس ممکن است حداکثر به ۱۶ ماه زندان و پرداخت جریمه‌ای نقدی با مبلغ حداکثر ۱۰ هزار یورو محکوم شود.

دادگاه قرار است مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خیرت ویلدرس را مورد بررسی قرار دهد ولی ساعاتی پس از آغاز جلسه دادگاه، که طی آن وی به طور کامل سکوت کرده ‌بود تیم وکلای ویلدرس، یان مورس، دادستان اصلی این جلسه را متهم کرد که در یک مصاحبه تلویزیونی اظهارات جانبدارانه‌ای علیه خیرت ویلدرس ابراز کرده ‌است.

وکلای ویلدرس می‌گویند آقای یان مورس در یک مصاحبه تلویزیونی گفته ‌است که به باور او خیرت ویلدرس در دادگاه از حقوق قانونی خود استفاده خواهد کرد تا از بحث در مورد اظهارات خود در مورد اسلام فرار کند.

خیرت ویلدرس اتهام‌ها علیه خود را تکذیب می‌کند ولی می‌گوید به باور او اسلام «تهدیدی جدی علیه دموکراسی» به‌شمار می‌آید.

محاکمه خیرت ویلدرس در حالی اتفاق می‌افتد که حزب دموکرات مسیحی (س.د.آ) هلند روز شنبه طی کنگره‌ای، به اتفاق آرا به نفع شرکت در یک ائتلاف اقلیتی برای تشکیل دولت با حمایت حزب «آزادی» خیرت ویلدرس رأی داد.

حزب خیرت ویلدرس در کابینه این ائتلاف نماینده‌ای نخواهد داشت اما در رأی‌گیری‌های مهم در پارلمان در زمینه توازن قوای حزب‌های بزرگ‌تر نقش خواهد داشت.

حزب آزادی (پ.ف.ف) به رهبری خیرت ویلدرس، در انتخابات پارلمانی گذشته با دست یافتن به ۲۲ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان هلند سومین حزب بزرگ در این انتخابات شد.
XS
SM
MD
LG