لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

کلود شابرول، فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت


کلود شابرول طی پنجاه سال کار در حوزه فیلم‌سازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساخت.
کلود شابرول طی پنجاه سال کار در حوزه فیلم‌سازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساخت.
کلود شابرول، فیلم‌ساز پرکار فرانسوی و از بنیان‌گذاران «جنبش موج نو» در سینمای دهه ۱۹۶۰، روز یک‌شنبه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

کریستف ژیرار مسئول امور فرهنگی شهرداری پاریس این خبر را در وبلاگ شخصی خود درج کرده‌است و دیگر مسئولان شهرداری پاریس نیز این خبر را تأئید کرده‌اند اما جزئیاتی درباره علت مرگ کلود شابرول نداده اند.

کلود شابرول که طی پنجاه سال کار در حوزه فیلم‌سازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساخته‌است با تولید متوسط یک فیلم در سال تا سال ۲۰۰۹ از پرکارترین فیلم‌سازان فرانسوی به‌شمار می‌آمد.

نخستین فیلم شابرول به نام «سرژ زیبا» با تحسین گسترده نقادان سینمایی روبه‌رو شد و پس از آن به عنوان سندی برای وجود جریانی به نام «موج نو» در سینمای فرانسه شناخته شد. از دیگر فیلم‌سازان معروف موج نوی فرانسه می‌توان به فرانسوآ تروفو و ژان-لوک گدار اشاره کرد.

فیلم‌های کلود شابرول بر نشان دادن جنبه‌های زندگی بورژوازی (طبقه متوسط) فرانسه تأکید داشت و با برداشتن حجاب از ماهیت این طبقه، کوشید تا دورویی‌ها، خشونت‌ها و نفرت‌هایی را که در زیر این حجاب در غلیان است به نمایش درآورد.

کارهای او را از نظر سبکِ معمایی و دلهره‌انگیز بودن با آثار آلفرد هیچکاک، کارگردان معروف انگلیسی قابل مقایسه دانسته‌اند.

تیری فرمو، که برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم کن است در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی سبک کار کلود شابرول را «بسیار کلاسیک‌تر» از همتایان موج نویی خود توصیف کرد و افزود: «اما در این کلاسیک‌گرایی او چنان تهور، آزادی عمل و تبحری دیده می‌شود که به نظر من فیلم‌های سبک ترسناک او در سینمای فرانسه برای همیشه منحصر به فرد خواهند ماند و تاریخ این را اثبات خواهد کرد.»

شابرول فیلمنامه‌های مختلفی نوشت ولی در کارهایش از آثار بزرگ ادبی فرانسه مثل مادام بواری نیز استفاده کرد.

از فیلم‌های برتر کلود شابرول می‌توان به «دختر بد»، «قصاب» و «مرسی از شکلات» اشاره کرد. آخرین فیلم شابرول به نام «بلامی» سال گذشته تولید و اکران شد.

کلود شابرول در ۲۴ ژوئن ۱۹۳۰ در پاریس به دنیا آمد و پدرش داروساز بود. شابرول پیش از آغاز به نوشتن نقد فیلم در مجله معروف «یادداشت‌های سینمایی» (Cahiers du cinéma) که فریدون هویدا، سیاستمدار ایرانی از پایه‌گذاران آن است، به تحصیل در رشته‌های ادبیات و حقوق مشغول بود.

او فیلم «سرژ زیبا» را تا پیش از ۳۰ سالگی‌اش تولید کرد و در سال ۲۰۰۴ به خاطر مجموعه کارهایش، جایزه فیلم اروپایی را دریافت کرد.

کلود شابرول سه بار ازدواج کرد و سه فرزند پسر دارد.
XS
SM
MD
LG