لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

«استفاده از گوگل برای مغز ما مضر است؟»


«جستجوی اطلاعات از طریق جستجوگرهای اینترنتی باعث می‌شود تا ما به مرور توانمندی‌های مربوط به ذخیره اطلاعات در مغز خود را از دست بدهیم.»

سایت انگلیسی «تلگراف» می نویسد این عقیده‌ای است که «نیکولاس کار»، نویسنده کتاب «سـِیر در عمق کم: بلایی که اینترنت بر سر مغزمان می‌آورد» (The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains) در کتاب خود هم آن را بیان کرده‌است.

نیکولاس کار که وبلاگ‌نویس پرکاری نیز هست به بی‌بی‌سی گفت که ما برای بالا نگه داشتن کیفیت توانمندی‌های ذهنی خود نیازمند تمرین‌های ذهنی مختلفی هستیم و کار با وب باعث می‌شود تا فرصت این تمرین‌ها از مغز ما گرفته شود.

به گفته او، اینترنت باعث شده تا افراد حوصله تمرکز کردن را از دست بدهند و برای مثال نتوانند به راحتی به خواندن کتاب بپردازند.

به گفته نیکولاس کار، برای بهبود تمرکز افراد، سایت‌هایی هم‌چون گوگل باید سعی کنند کار جستجو را برای کاربران سخت‌تر کنند. این نظر درست نقطه مقابل سعی و کوششی است که طراحان نرم‌افزار امروزه در راه آسان کردن عمل جستجوی اینترنتی انجام می‌دهند.

گوگل در اقدام جديدی برای سرعت بخشيدن به جستجو در شبکه اينترنت، ابزار جديد خود به نام «جستجوی بلادرنگ» را راه‌اندازی کرده است. در اين روش جستجوگران همزمان با تايپ کلمات و يا عناوين جستجو، نتيجه کاووش خود را خواهند ديد.

آقای کار در این مورد گفت: «من از جنبه‌های زیادی گوگل را تحسین می‌کنم اما به نظر من دید آن‌ها به شیوه استفاده انسان از مغزش، دیدگاهی تنگ‌نظرانه است.»

به گفته نویسنده کتاب «سیر در عمق کم»، سایتی مانند «گوگل بوکس» که از طریق آن می‌توان کلمه مورد نظر را در کتاب‌های اسکن‌شده پیدا کرد باعث می‌شوند تا کاربر به روایت‌های طولانی و موضوع متون وارد نشود و تعامل لازم را با کتاب‌ها نداشته‌باشد.

آقای کار هم‌چنین می‌گوید که استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس (راهیاب مسیر برای خودرو) باعث شده تا افراد مسیرهایی که در آن رانندگی کرده‌اند را فراموش کنند.

به گفته او، این دستگاه‌ها باعث می‌شوند که آن بخش از مغز که تصاویر محیط اطراف را ذخیره می‌کند کم‌کار بشود و تحلیل برود.

یکی از سخنگویان شرکت گوگل در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: «جستجوی اینترنتی امروزه بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم است. کاربران وب دوست دارند تا پاسخ‌ها را با سرعت برق دریافت کنند.»

وی می‌افزاید: «هر چه سریع‌تر ما اطلاعات را به‌دست افراد برسانیم، وقت آن‌ها برای انجام کارهای اصلی یعنی تفکر، دادن طرح و ایده، و چاره‌یابی برای مشکلات، آزادتر می‌شود.»

سخنگوی گوگل افزود: «با توجه به این مسئله، ما از طریق نوآوری و سرعت بخشیدن به جستجوها و رساندن نتایج مرتبط به دست کاربران هم‌چنان زندگی مردن را آسان‌تر و آسان‌تر خواهیم کرد.»
XS
SM
MD
LG