لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

اعتراض فرانسه به اقدام ماموران امنیتی ایران علیه کارکنان سفارت این کشور در تهران


تصویری از حضور نیروهای امنیتی مقابل سفارت فرانسه در تهران به هنگام تجمع دانشجویان طرفدار دولت در سال ۱۳۸۴
تصویری از حضور نیروهای امنیتی مقابل سفارت فرانسه در تهران به هنگام تجمع دانشجویان طرفدار دولت در سال ۱۳۸۴
وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد،‌ نیروهای امنیتی ایران، در منزل سفیر فرانسه در تهران «اعمال خشونت‌آمیز غیر قابل قبولی» علیه کارکنان دیپلماتیک فرانسوی و دیگران انجام داده‌اند.

یکی از مقام‌های فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که میهمانان فرانسوی و ایرانی که برای شنیدن موسیقی ایرانی به منزل برنار پولِتی، سفیر فرانسه در تهران، دعوت شده‌بودند «توسط مأموران ناشناس امنیتی» بازداشت شده و یکی از کارکنان سفارت فرانسه نیز از سوی این مأموران «به صورت خشونت‌آمیزی تهدید شده‌است.»

بر اساس این گزارش مقام‌های فرانسوی روز سه‌شنبه برای اعتراض به این اقدام که به گفته آنان روز یک‌شنبه روی داده، سفیر ایران در پاریس را فراخوانده‌اند.

همچنین وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشته‌است: «روز ۱۴ نوامبر، حوادثی فوق‌العاده جدی در ورودی منزل سفیر در تهران روی داده‌است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ورودی منزل وی توسط مأموران ناشناس امنیتی مسدود شد و این مأموران اعمال غیر قابل قبول خشونت‌آمیزی را علیه کارکنان دیپلماتیک فرانسوی انجام دادند.»

به نوشته بیانیه وزارت خارجه فرانسه: «مقام‌های فرانسوی بامداد امروز (سه‌شنبه) سفیر ایران در پاریس را فراخواندند تا این عمل را که نقض جدی کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک است، به شدیدترین وجه محکوم کنند.»

روابط میان فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر و در پی پشتیبانی فرانسه از دور جدید تحریم‌ها علیه ایران با تنش روبه‌رو بوده‌است.

فرانسه هم‌چنین به اعتراض‌های بین‌المللی علیه صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی آشتیانی در ایران پیوسته‌است. فرانسه خبر داده‌است که افراد هوادار دولت ایران در ماه فوریه به سوی سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا در تهران سنگ‌اندازی کرده‌اند.

در ژوئیه ۲۰۰۹، کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی و مدرس ۲۴ ساله زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از اغتشاشگران» در جریان تظاهرات‌های اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بازداشت شد و پس از مدتی اجازه یافت که ایران را به مقصد کشور خود ترک کند.
XS
SM
MD
LG