لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

از دستگیری ۸ «شیطان‌پرست» تا جایزه احمدی‌نژاد به ۹۲۰۰ خبرنگار


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند.


۹۲۰۰ خبرنگار از محمود احمدی‌نژاد هدیه دریافت می‌کنند

خبرگزاری فارس این هفته از نهایی شدن دستور ویژه رئیس‌جمهور برای پرداخت هدیه ۴۰۰ هزار تومانی به ۹۲۰۰ نفر از خبرنگاران در ایران خبر داد.

بنا بر این گزارش، احسان قاضی‌زاده مدیرکل مطبوعاتی وزارت ارشاد در این موری اظهار داشت: لیست تمامی خبرنگاران برای نهاد رياست جمهوری ارسال شده و احمدی‌نژاد دستور نهایی برای پرداخت هديه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به خبرنگاران مجرد و متاهل را كه شامل ۹ هزار و ۲۰۰ خبرنگار می‌شود، صادر كرده است.

وی افزود: با تأمين اعتبار حدود ۵ ميليارد تومانی، اين مبالغ به حساب خبرنگاران سراسر كشور واريز می‌شود.

احسان قاضی‌زاده هم‌چنین، در مورد بن‌كارت‌های هديه روز خبرنگاران گفت: خبرنگارانی كه در نوبت اول اين بن‌كارت‌ها به آنها اعطا نشده است ليست نهایی آن تهيه شده كه اين ليست شامل حدود هزار نفر از خبرنگاران می‌شود كه اين بن‌كارت‌های هديه ظرف دو هفته آينده به خبرنگاران اهدا می‌شود.

۲۱ هزار و ۸۹۰ نفر مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شد

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت اعلام کرده‌است که تا اول مهر ۸۹ مجموعاً ۲۱ هزار و ۸۹۰ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز در ایران شناسایی شده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد که بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران ۹۲٫۲ درصد از مبتلایان را مردان و ۷٫۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و تاکنون ۳۹۲۷ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند.

۴۴ فعال حوزه ازدواج مورد تجلیل محمود احمدی‌نژاد قرار گرفتند

به گزارش روز شنبه ایرنا، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران بعدازظهر شنبه در مراسمی در نهاد ریاست‌جمهوری از ۳۰ فعال استانی و ۱۴ فعال کشوری در حوزه ازدواج تجلیل کرد.

بنا بر این گزارش، این مراسم به منظور ترغیب و تشویق در امر ازدواج انجام شده و همزمان با این مراسم، بنیاد ملی ازدواج و سامانه ازدواج استانی نیز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

محمود احمدی نژاد، روز شنبه گفت مناسب‌ترین سن ازدواج برای دختران ۱۶ تا ۱۷ سالگی و برای پسران ۱۹ تا ۲۰ سالگی است. به گفته رئیس جمهوری ایران، هم‌اینک سن ازدواج در ایران، بین پسران ۲۶ و در بین دختران ۲۴ سال است.

۸ «شیطان‌پرست» در غرب ایران دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایرنا، احمدرضا روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی با اعلام این خبر گفت که این افراد «در یکی از شهرهای غربی کشور قصد داشتند اقدام به عضوگیری برای گروه شیطان‌پرستی کنند و در محل تجمع افراد دستگیر شده تعداد زیادی ادوات، علایم و نشانه‌هایی کشف شد که به گمان پلیس با هدف عضوگیری در گروه‌های شیطان‌پرستی بوده‌است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از واژه «شیطان‌پرستان» معمولاً برای اشاره به هواداران گروه‌های موسیقی سبک «متال» استفاده می‌کنند. این سبک از موسیقی که زیرمجموعه‌ای از سبک موسیقی راک است با استفاده از نمادها و ترانه‌های اعتراضی به نقد بسیاری از روابط حاکم اجتماعی و روندهای سیاسی می‌پردازد.

پلیس ایران هشتم مهرماه نیز از «انهدام باند شیطان‌پرستی در ابهر» استان زنجان خبر داده‌بود. به نوشته روزنامه «جام جم»، «اعضای این باند با پخش نمادهای شیطان‌پرستی و فریب جوانان، آنها را در دام خود گرفتار می‌کردند.»

محمد اسدی‌فرد، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت استان زنجان در این باره گفت: «با اجرای این طرح، ابتدا چندین واحد صنفی در زنجان بازرسی و مقادیری لوازم و نشانه‌های شیطان‌پرستی همراه ۲ مجسمه با نقش و نگار علائم شیطان‌پرستی کشف شد.»

۳۵ درصد ناوگان هوایی ایران زمین‌گیر است‌

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به روزنامه «جهان صنعت» گفت هم‌اینک ۶۵ درصد ناوگان هواپیمایی کشور فعال و ۳۵ درصد نیز غیرفعال است‌.

وی در این مورد توضیح داد که «به عنوان مثال در حال حاضر هواپیماهایی داریم که سنشان به ۴۰ سال می‌رسد و تعمیر و نگهداری آنان صرفه اقتصادی ندارند اما چون این هواپیماها ثبت ایران هستند در آمار ما حساب می‌شوند و طبیعتا زمین‌گیر شدن آنها نیز در آمار می‌آید.»

رضا نخجوانی، معاون وزیر راه‌وترابری نیز روز یکشنبه به «جهان صنعت» گفت که برای هواپیمای ایران-۱۴۰ هنوز مجوز پرواز صادر نشده و در شرایط کنونی بررسی‌ها برای صدور اجازه پرواز به این هواپیما ادامه دارد.

این در حالی است که محمدکریم عابدی، رئیس فراکسیون هوافضای مجلس، هفته گذشته به همین روزنامه گفته‌بود که اعضای کمیسیون امنیت ملی «برای اطمینان‌بخشی به هموطنان» سفری از اصفهان به مشهد با هواپیمای ایران-۱۴۰ انجام دادند و هم‌اکنون نیز بسیاری از مسئولان پروازهای کاری خود را با این هواپیما انجام می‌دهند.

۵۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اعلام این آمار گفت: خانواده‌ها هزینه کلاس‌های فوق برنامه مدارس هیات امنایی را می‌پردازند و هزینه اصلی کلاس‌های درس با آموزش و پرورش است.

به گفته مقام‌ها، مدرسه‌ای که حداقل نیمی از هزینه احداث و تجهیز آن توسط خیر یا خیرین تامین شده باشد، در صورت تمایل خیرین به مشارکت در اداره امور مدرسه و استمرار حمایت مالی آنان با اجازه آموزش و پرورش به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد.

توسعه مدارس هیئت امنایی که قرار بود به راه حل خروج آموزش و پرورش از بحران مالی تبدیل شود، پس از حدود ۶ سال، در مردادماه جاری به دستور وزیر آموزش و پرورش متوقف شد که با این تصمیم یکی دیگر از اهداف برنامه پنجم توسعه که باید طبق آن ۲۰ درصد از مدارس سراسر ایران به شیوه هیئت امنایی اداره شود، محقق نخواهد شد.
کارشناسان، تشکیل مدارس هیئت امنایی که را راهی برای کاهش تصدی دولت بر آموزش عمومی به‌شمار می‌آوردند.

۲۵ تا ۳۰ درصد آمار اشتغال، مشاغل خانگی است

به نوشته شبکه خبری صنایع‌نیوز، محمد کریمی، مدیرعامل صندوق مهر امام رضا خبر داد که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از آمار اشتغال در ایران، مشاغل خانگی است.
به گفته او: «بیشتر مشکل مشاغل خانگی فروش محصولات است که برای این موضوع بازارچه‌های محلی و همچنین زمینه صادرات با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوطه فراهم خواهد شد.»

به گفته وی این درصد از مشاغل شامل مشاغل خرد و خانگی و خوداشتغالی است و «این مشاغل به طور کلی آسیب‌پذیر هستند و نیاز است که صندوق و کارگروه اشتغال هر استان مواظبت بیشتری از این مشاغل داشته باشند.» به گفته محمد کریمی این دسته از مشاغل الزامی برای بیمه شدن ندارند ولی می‌توانند به صورت خویش‌فرما بیمه شوند.
XS
SM
MD
LG