لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

از جمع‌آوری ۳۰۸ گدا و کارتن‌خواب تا پرواز ۵ هواپیمای آب‌پاش در تهران


«جعبه»، کاریکاتوری از رشید شریف، کارتونیستی از جمهوری آذربایجان
«جعبه»، کاریکاتوری از رشید شریف، کارتونیستی از جمهوری آذربایجان
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند.

۳۰۸ متکدی و کارتن‌خواب در کرج جمع‌آوری شدند

به گزارش روز شنبه خبرگزاری مهر، مدیر کنترل و نظارت شهرداری کرج عملکرد ستاد آسیب‌دیدگان اجتماعی در آبان‌ماه سال جاری را شامل جمع‌آوری ۳۰۸ نفر متکدی و کارتن‌خواب اعلام کرد.

به گفته حسین عطایی، مأموران ۶۵ نفر از این افراد را به خانوادهایشان و بقیه را «به مبادی ذیربط» تحویل داده‌اند.
بنا بر این گزارش، در یک ماهه آبان سال جاری نیز تعداد ۱۵۲ واحد صنفی در کرج به دلیل ایجاد مزاحمتهای سد معبر و عدم پرداخت به موقع عوارض صنفی پلمپ شدند.

۹۵ درصد از گوشی‌های تلفن همراه در ایران قاچاق است

به گزارش ایلنا، رئیس انجمن صنفی تلفن همراه کشور روز دوشنبه گفت: «۹۵ درصد از گوشی‌های موجود در بازار تلفن همراه کشور از طریق قاچاق وارد بازار شده‌اند.»

رییس انجمن صنفی تلفن همراه کشور، کاهش تعرفه واردات تلفن همراه از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد را خواستار شد تا از این طریق حجم قابل توجهی از قاچاق تلفن همراه کشور کاهش یابد.
وی از این‌که چرا مسئولان در برابر کاهش تعرفه واردات تلفن همراه کشور مقاومت می‌کنند اظهار شگفتی کرد.

۲۰ شرکت هرمی در کشور منهدم شد

مسئول بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت که «۲۰ شرکت هرمی در ایران از آذرماه سال گذشته تاکنون شناسایی و به طور ۱۰۰ درصد منهدم شده‌است.»

به گزارش روز دوشنبه پیش خبرگزاری ایرنا، علی تقوی با اعلام این خبر افزود: «در همین مدت به ۱۰ شرکت هرمی ضربات مهلکی وارد شده و سردسته‌ها و افراد رده یک این شرکت‌ها نیز دستگیر شده‌اند.»

شرکت‌های هرمی شرکت‌هایی هستند که از نوعی ترفند کلاهبرداری به نام «طرح هرمی» استفاده می‌کنند و به گفته علی تقوی، «در شرکت‌های هرمی با فریب افراد بیکار به بهانه فعالیت در کارخانه‌های مهم و معتبر آنها را ابتدا جذب کرده و سپس به بهانه حرفه آموزی در یک دوره آموزشی با نحوه فعالیت این شرکت‌ها آشنا می‌کنند.»

هزاران ماهی به‌خاطر فاضلاب بندر عباس تلف شدند

مدیرکل محیط زیست هرمزگان علت مرگ هزاران ماهی در ساحل شهر بندر عباس را ورود فاضلاب و پساب‌های شهری به دریا اعلام کرد.
مرگ ماهی‌ها در بندر عباس، دسامبر ۲۰۱۰

مجید وفادار، پنج‌شنبه در گفت‌وگوی با ایرنا علت مرگ‌ومیر بین ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن از ماهیان گونه گاریز در بندر عباس را ورود ریزمُغَذّی‌ها از طریق فاضلاب و پساب‌ها و تغییر شوری آب دریا عنوان کرد.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز رویداد مشابهی در این منطقه مشاهده شده بود که در طی آن نیز حدود یک تن لاشه مرده ماهی گاریز در ساحل دیده‌شد.

۳۴۰ هزار تومان عیدی کارمندان، قطعی نیست

روزنامه ابرار اقتصادی روز یکشنبه نوشت که شمس‌الدین حسینی، وزیر امور و اقتصادی و دارایی از قطعی نبودن عیدی ۳۴۰ هزار تومانی پایان سال کارکنان دولت خبر داد و گفت که «این امر هنوز تصویب نشده‌است.»

وی در پاسخ به پرسشی دیگر گفت که هدفمند کردن یارانه‌ها یک اضطرار است نه یک انتخاب، و تأخیر در اجرای اصلاح قیمت‌ها را به دلیل موضوعات امنیتی رد کرد.

۵ هواپیمای آب‌پاش در هوای تهران آب می‌پاشند

به گزارش روز دوشنبه ایسنا، در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران موضوع آب‌پاشی در تهران بوسیله هواپیماهای آب‌پاش مطرح و اعلام شد که ۵ فروند هواپیمای تک‌موتوره سمپاش توسط وزارت جهاد کشاورزی در تهران برای این کار آماده شده‌اند که منتظر دریافت مجوز برای پرواز هستند.

به گزارش شبکه خبر، علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: عملیات آب‌گیری این هواپیماها امروز به اتمام رسیده‌است و پنج فروند هواپیما، فردا، سه‌شنبه، به طور آزمایشی برخی مناطق آلوده‌تر تهران را آب‌پاشی می‌کنند. وی علت این کار را «برای کاهش اثرات وارونگی و تلطیف هوای شهر تهران و همچنین کاهش دما» ذکر کرده‌است.

از سوی دیگر موضوع تهویه هوای تهران نیز در این جلسه به بحث گذاشته و مقرر شد که این طرح به صورت آزمایشی در دانشگاه تهران اجرا و نتایج آن ارائه شود.

۶۱ درصد ظرفیت مخازن سدهای ایران خالی است‌

به نوشته روزنامه جهان صنعت، با کاهش بارش‌ها در ایران، ظرفیت خالی مخازن سدهای کشور نیز به ۶۱ درصد رسید.
بنا بر این گزارش، هم‌اکنون ۴۵ سد کمتر از ۲۰ درصد حجم خود ذخیره آب دارند که سدهای لار، رئیسعلی دلواری، علویان، زاینده‌رود، جیرفت، ساوه، ۱۵ خرداد، گلپایگان، ملاصدرا و طرق از آن جمله هستند.

حجم آب موجود در مخزن ۲۹ سد کشور از جمله لار، سهند، پیشین، بوکان، بانه، مهاباد، علویان، زاینده‌رود، ۱۵ خرداد، ساوه و کرج نیز در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته‌است.

۵۰۰ هزار نسخه کتاب فارسی به تاجیکستان فرستاده شد

واحد مرکزی خبر روز جمعه خبر داد که ایران ۵۰۰ هزار نسخه کتاب فارسی یا به گفته تاجیک‌ها «الفبای نیاکان» را در تهران منتشر و در اختیار وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان قرار داده‌است تا دانش آموزان تاجیکستانی خط فارسی را یاد بگیرند.

بنا بر این گزارش ۷۵ آموزگار تاجیک از دو سال گذشته تاکنون با حضور در ایران نحوه آموزش خط فارسی را فرا گرفتند تا پس از بازگشت به تاجیکستان این خط را به سایر آموزگاران آموزش دهند.

علاوه بر این سفارت ایران در تاجیکستان سال گذشته با برگزاری کلاس‌های آموزشی ۴۵۰ دختر و پسر تاجیکستانی را با نگارش فارسی آشنا کرد.
الفبای خط فارسی اکنون از کلاس چهارم ابتدایی تا مقطع متوسطه و ۲۷ مدرسه عالی تاجیکستان آموزش داده می‌شود.
XS
SM
MD
LG