لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

شاهزاده سعودی: ایران با تداوم غنی‌سازی در مسیری خطرناک گام بر می‌دارد


شاهزاده تُرکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی
شاهزاده تُرکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی
شاهزاده تُرکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که ایران با پی‌گیری غنی‌سازی هسته‌ای، در مسیری پر مخاطره قدم برمی‌دارد و جمهوری اسلامی باید در مورد پرسش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای خود توضیح بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکی الفیصل که پیش از این سفیر عربستان در ایالات متحده بوده و هم‌اینک از اعضای ارشد «کمیسیون بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است این مطلب را روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در «بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی» در واشینگتن بیان کرد.

آقای ترکی الفیصل هم‌چنین اظهار داشت که ایالات متحده نباید برای اطمینان دادن به اسرائیل در مورد پیشرفت روند صلح با فلسطینیان، اقدام به حمله نظامی علیه ایران بکند.

ترکی الفیصل در این سخنرانی گفت: «هیچ‌کس انکار نمی‌کند که وجود یک ایران هسته‌ای، یک خطر بین‌المللی بزرگ است، اما این ادعا که ایالات متحده برای پیش بردن روند صلح اسرائیل و فلسطین باید به ایران حمله کند مانند این است که بگوییم برای چیدن سیب باید درخت سیب را برید.»

به گفته رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، جنگ با ایران نه تنها «فاجعه‌انگیز بلکه مصیبت‌بار» خواهد بود و چنین جنگی باعث می‌شود تا «روند آشتی در سراسر خاورمیانه از عراق گرفته تا اسرائیل مدت‌ها به عقب بیفتد.»
ترکی الفیصل: این ادعا که ایالات متحده برای پیش بردن روند صلح اسرائیل و فلسطین باید به ایران حمله کند مانند این است که بگوییم برای چیدن سیب باید درخت سیب را برید.

این کمیسر «کمیسیون بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» افزود: «ایرانیان باید از ماهیت حادثه‌آمیز مسیر کنونی غنی‌سازی خود آگاه باشند. آنها باید به تمامی علامت سؤال‌های باقی‌مانده برای جامعه جهانی پاسخ بدهند و این سؤال‌ها تنها از سوی ایالات متحده و غرب مطرح نمی‌شود.»

برنامه هسته‌ای ایران که جمهوری اسلامی پی‌گیری آن را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز اعلام می‌کند باعث نگرانی قدرت‌های غربی شده است و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله‌ای نظامی از سوی اسرائیل و ایالات متحده برای نابودی زیرساخت‌های این برنامه هم‌چنان مطرح بوده‌است.

ایران هشدار داده است که همه منافع آمریکا و کشورهای دخیل در یک حمله احتمالی به خود را، هدفی بالقوه می‌داند.

ایالات متحده ماه گذشته در حدود ۶۰ میلیارد دلار هواپیمای نظامی به عربستان فروخت که تحلیلگران این اقدام را در راستای افزایش نگرانی عربستان از گسترش برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کنند.

امیرنشین‌های خلیج فارس، منطقه‌ای که آمریکا و غرب منافع و پایگاه‌های زیادی در آن دارند، در بیانیه‌های متعدد همواره تأکید کرده‌اند که به هیچ کشوری برای حمله احتمالی به ایران اجازه عبور نخواهند داد.

عربستان سعودی و اسرائیل، نیز اواخر خردادماه، گزارش‌های روزنامه بریتانیایی تایمز و نشریه ساندی‌تایمز را در مورد دادن اجازه عبور جنگنده‌های اسرائیلی از یک دالان هوایی عربستان جهت حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران رد کردند.
XS
SM
MD
LG