لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

گزارش نیویورک تایمز از «پرداخت مالی ایران» به رئیس دفتر کرزی


روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد که عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، به طور مستمر «از ایران پول دریافت کرده‌است».

نیویورک تایمز از قول مقام‌های افغان و غربی در کابل گزارش داده‌است که ایران از این کار برای افزایش نفوذ خود در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان استفاده می‌کند و می‌کوشد تا از این راه میان افغان‌ها و هم‌پیمانان غربی آنها اختلاف ایجاد کند.

این گزارش بدون نام بردن از این مقام‌ها می‌نویسد پول‌های پرداختی ایران که بالغ بر میلیون‌ها دلار است به صندوق ذخیره عمر داودزی و حامد کرزی می‌رود و آنها از این مبالغ برای پرداخت پول به نمایندگان پارلمان، سران قبایل و حتی فرماندهان طالبان و کسب وفاداری آنها استفاده می‌کنند.

نیویورک تایمز از قول یک مقام آمریکایی می‌نویسد: «این صندوق در اصل یک صندوق کارچاق‌کنی است و مأموریت آقای داودزی این است که منافع ایران را تأمین کند.»

به نوشته نیویورک تایمز، حامد کرزی و عمر داودزی هر دو از پاسخ دادن به پرسش‌های کتبی این روزنامه در مورد روابطشان با ایران خودداری کرده‌اند و یکی از دستیاران آقای داودزی این اتهامات را «مزخرفات» نامیده است.

بر اساس این گزارش فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل نیز به پرسش‌های نیویورک تایمز پاسخ نداده‌است اما سخنگوی آقای مالکی این اتهامات را «بدگویی‌های شیطانی غرب و رسانه‌های خارجی» نامیده‌است.

مقام‌های افغان و آمریکایی همچنین به نیویورک تایمز گفته‌اند که عمر داودزی که از سفیران پیشین افغانستان در ایران بوده، بامداد هر روز با حامد کرزی جلسه دارد و پول‌های پرداختی ایران باعث می‌شود تا وی در این جلسات خط مشی ضد غربی را دنبال کند.

گزارش نیویورک تایمز می‌نویسد که اواخر ماه اوت زمانی که حامد کرزی از سفر خود به ایران بازمی‌گشت، آقای مالکی کیسه‌ای پلاستیکی مملو از بسته‌های اسکناس یورو را به هواپیما آورد و به دست آقای داودزی داد.

بنا بر این گزارش یکی از مقام‌های افغان در این مورد گفته‌است: «این پول ایرانی‌ها است و خیلی از ما متوجه آن شدیم.»

گزارش این روزنامه از قول یکی از مقام‌های افغانی می‌افزاید که اوایل سال جاری زمانی که آقای کرزی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران را به کاخ ریاست‌جمهوری خود دعوت کرده‌بود آقای احمدی‌نژاد دو جعبه پول نقد همراه خود آورده بود که «یکی از این صندوق‌ها برای شخص داودزی بود و جعبه دیگر برای کاخ ریاست‌جمهوری.»

یک مقام افغان نیز به نیویورک تایمز گفته‌است که آقای داودزی از نفوذ خود بر رئیس‌جمهور افغانستان استفاده می‌کند تا مطمئن شود وی و دیگر مقام‌ها نسبت به حضور آمریکا در افغانستان شکایت کرده و به کشته شدن غیر نظامیان در جنگ اعتراض کنند.

مقام‌های دولت اوباما به تازگی در مورد «برنامه‌های نفوذی» ایران در افغانستان هشدار داده‌اند و ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان نیز هفته پیش به حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان در مورد نفوذ ایران بر عمر داودزی و کاخ ریاست‌جمهوری شکایت کرد.

آقای زاخیلوال در یکی از مصاحبه‌های خود گفته‌است: «چاره‌ای جز دوست بودن با ایران نداریم، [چرا که] این منطقه منطقه‌ای دشمن‌خیز است.»
XS
SM
MD
LG