لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

آماده‌باش کامل در عراق به خاطر احتمال وقوع بمب‌گذاری سراسری


نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، روز جمعه با هشدار در مورد احتمال وقوع حملات مختلف در این کشور، تمامی نیروهای امنیتی و دولتی عراق را به حالت آماده‌باش کامل درآورد.

آقای مالکی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور خواند هشدار داد که «بنا بر قرائن موجود، القاعده و بازمانده‌های حزب بعث قصد دارند با حمایت خارجی، در بغداد و دیگر استان‌ها دست به یک‌رشته بمب‌گذاری بزنند».

در این بیانیه که کمی پیش از نیمه‌شب گذشته، جمعه پنجم شهریورماه، صادر شد از «احتمال انفجار بمب در سراسر عراق و به‌ویژه در ساختمان‌های دولتی» سخن رفته است.

این بیانیه در مورد «قرائن موجود» که نشانگر بالا بودن احتمال بمب‌گذاری‌ها هستند توضیح بیشتری نداد.

بیانیه نوری المالکی می‌افزاید: «از دولت‌های محلی و نیروهای امنیتی می‌خواهیم تا بالاترین سطح از احتیاط را اعمال کنند.»

این هشدار دو روز پس از آن اعلام می‌شود که موجی از حملات شامل انفجار ۲۰ بمب در ۱۳ شهر عراق باعث کشته شدن ۴۸ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۲۸۶ نفر شد. هدف بیشتر این حملات نیروهای پلیس عراق بودند.

نخست‌وزیر عراق در ادامه بیانیه خود آورده ‌است: «از ملت عراق می‌خواهیم تا با چشمانی باز حرکات آن تروریست‌ها را زیر نظر بگیرند و نگذارند این دسته‌های جنایتکار باعث توقف پیشرفت کشور شوند.»

اعلام آماده‌باش نیروهای عراقی همچنین مصادف است با نزدیک شدن تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از عراق در ۳۱ام ماه جاری میلادی.

نیروهای نظامی ایالات متحده از آغاز ماه آینده به دوره هفت ساله جنگ خود در عراق پایان می‌دهند و حضور نیروهای آمریکایی در عراق از یکم ماه سپتامبر به ۵۰ هزار نفر «مشاور و نیروی کمکی» کاهش می‌یابد.

به گفته تحلیل‌گران، ‌قصد گروه‌های شورشی سنی از افزایش حملات «بی‌اعتبار کردن نیروهای انتظامی عراق» در آستانه خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور است.

رشته حملاتی که این گروه‌ها روز چهارشنبه علیه پلیس در سراسر عراق ترتیب دادند باعث نگرانی عمومی در این کشور نسبت به قابلیت تأمین امنیت توسط پلیس پس از خروج نظامیان آمریکایی شده‌ است.

در همین حال یک حمله انتحاری که به‌تازگی در مقابل یک پایگاه ارتش عراق در مرکز شهر بغداد رخ داد بر شدت این نگرانی‌ها افزود. روز ۲۶ مردادماه یک بمب‌گذار انتحاری موفق شد تا بدون مانع به میان صف متقاضیان پیوستن به ارتش در بغداد رفته و باعث کشته شدن دست‌کم ۶۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شود.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، از ۴۴۵ نیروی امنیتی عراقی که در سال جاری کشته شده‌اند بیش از نیمی از آنها در میان ماه‌های ژوئن و اوت سال جاری جان باخته‌اند که این نشانگر شدت یافتن حملات انتحاری است.
XS
SM
MD
LG