لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

اسرائیل از روسیه خواست به سوریه سلاح پیشرفته ندهد


موشک ساحل-به-دریای روسی موسوم به «یاخونت»
موشک ساحل-به-دریای روسی موسوم به «یاخونت»
در آستانه سفر بی‌سابقه وزیر دفاع اسرائیل به روسیه، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در تماس با همتای روسی خود خواهان قطع فروش تسلیحات مدرن روسی به ارتش سوریه شده و ادامه این معاملات را «برهم‌زننده توازن قوای جاری در منطقه» نامیده‌است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، گفته‌است اسرائیل معاملات تسلیحاتی اخیر روسیه با سوریه را به زیان خود می‌بیند و خواهان خودداری روسیه از عملی کردن این معاملات است.

به نوشته این روزنامه، این تماس تلفنی، بیستم اوت، بیست و نهم مرداد، صورت گرفت، که طی آن، نخست‌وزیر اسرائیل همتای روس خود را نیز در جریان از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح اسرائیلی- فلسطینی قرار داد.

به گزارش هاآرتص، نخست‌وزیر اسرائیل به‌ویژه از تحویل موشک‌های هدایت‌شونده روسی که «می‌تواند نیروی دریایی اسرائیل در آب‌های مدیترانه را هدف قرار دهد»، ابراز نگرانی «جدی» کرد.

اشاره وی به موشک ساحل-به-دریای روسی موسوم به «یاخونت»، مدل پی-هشتصد است که موشک کروز (هدایت‌شونده) محسوب می‌شود و سرعت مافوق صوت دارد. توان و دقت نشانه‌گیری این موشک نیز بسیار بالا ارزیابی شده‌است.

مدل پیشین «یاخونت» تنها از کشتی شلیک می‌شد اما روسیه برای فروش مدل ساحل به دریای آن به ارتش سوریه نیز ابراز آمادگی کرده‌است. برد این موشک سیصد کیلومتر است و هر موشک از توان حمل کلاهکی به وزن دویست کیلوگرم برخوردار است.

اما ویژگی مهم موشک، توان آن در پرواز بر فراز تنها چند متری از سطح آب است؛ امری که تلاش برای منحرف کردن و حتی ردگیری آن از سوی رادار را بسیار دشوار می‌کند.

بنا بر گزارش هاآرتص، نخست وزیر اسرائیل به آقای پوتین گفته‌است برخی از موشک‌هایی که روسیه پیشتر به سوریه داده بود، بدست حزب الله رسیده و حتی حزب‌الله با این موشک‌ها ناوچه دریایی اسرائیلی را هدف قرار داده‌است.

در نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶، میان ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان، ناوچه نظامی «اخی خنیت» اسرائیل با موشک‌های روسی ساحل به دریا از مدل سی- ۸۰۲ توسط حزب‌الله هدف قرار گرفت، که این امر اسرائیل را کاملا غافلگیر کرد زیرا سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل از وجود چنین موشک‌های ضد دریایی در دست حزب الله بی‌خبر مانده بود.

در آن حمله، شماری از سربازان نیروی دریایی اسرائیل کشته شدند. به نوشته هاآرتص، نخست‌وزیر اسرائیل به آقای پوتین گفته‌است که موشک‌های روسی عامل مرگ سربازان اسرائیلی در آن عملیات حزب‌الله و برخی دیگر از اقدامات حزب‌الله بوده‌است.

آقای نتانیاهو به نخست‌وزیر روسیه گفته‌است این خطر همچنان وجود دارد که در صورت تحویل موشک‌های پیشرفته‌تر به ارتش سوریه، باز بخشی از آن از زرادخانه حزب‌الله سر درآورد.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل معتقد است که رسیدن این موشک‌ها به دست ارتش سوریه، ارتقای چشمگیری در توان نظامی آن کشور در برابر اسرائیل به‌شمار خواهد آمد.

سوریه تاکنون موشک‌های ضد ناو تنها با برد ۱۲۰ کیلومتر و توان حمل کلاهک ۱۵۰ کیلوگرمی داشت که چندان دقیق هم نبود.

یک دیپلمات بلندپایه اسرائیل که نخواسته نامش برده شود، به هاآرتص گفته‌است در یک سال اخیر مذاکرات محرمانه‌ای میان اسرائیل با روسیه در جریان بوده که هدف از آن، متقاعد کردن روسیه به لغو معاملات تسلیحاتی جدید با سوریه بوده‌است.

این دیپلمات افزوده‌است که «به دلیل حساسیت فوق‌العاده» این قضیه، تاکنون مذاکرات به‌دور از جنجال رسانه‌ها انجام شده‌است. این دیپلمات با این حال اظهار داشته که تماس‌های آرام یک سال اخیر موفقیتی نداشته و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد تا مذاکرات در سطح مقامات بالاتر، مانند وزیر دفاع و نخست وزیر پیگیری شود.

به نوشته هاآرتص، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که قرار است ۹ روز دیگر به مسکو برود، درخواست اسرائیل را در دیدار با رهبران روسیه تکرار خواهد کرد. این نخستین سفر رسمی یک وزیر دفاع اسرائیل به روسیه خواهد بود.

اهود باراک پنجم سپتامبر، چهاردهم شهریور وارد مسکو خواهد شد و برای او دیدارهایی با آناتولی ساردیوکوف، وزیر دفاع روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درنظر گرفته شده‌است و از احتمال دیداری نیز با ولادیمیر پوتین سخن رفته‌است.

یک مقام اسرائیلی گفته‌است که برای این دیدار، یک سال برنامه‌ریزی در جریان بوده «به‌ویژه آن‌که وزارت دفاع روسیه هنوز نیز عمدتاً پایگاه حمایت از کشورهای عرب در برابر اسرائیل محسوب می‌شود».

اسرائیل در سه سال اخیر برای لغو معامله فروش موشک‌های روسی اس ۳۰۰ به ایران تلاش زیادی کرد که سرانجام در چارچوب تحریم‌های اخیر جهانی، این تلاش‌ها نیز به تعلیق این معامله بین تهران و مسکو منجر شد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، اهود باراک در سفرش به مسکو در باره مسائل مهم دیگر مرتبط با ایران با مقامات روسی گفت‌وگو خواهد کرد.

اسرائیل تنها کشوری بود که رسماً بارگذاری سوخت هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای بوشهر که بیست‌ویکم اوت، سی‌ام مرداد، توسط روسیه در نیروگاه بوشهر آغاز شد را «غیر قابل قبول» نامید.
XS
SM
MD
LG