لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

نوبل صلح ۲۰۱۰ به لیو شیائوبو، فعال حقوق بشر چینی، رسید


لیو شیائوبو، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰
لیو شیائوبو، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰
کمیته جایزه نوبل اعلام کرد جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ به لیو شیائوبو، ناراضی سیاسی چینی، که به اتهام «اقدام به براندازی» به ۱۱ سال زندان محکوم شده تعلق می‌گیرد.

به گفته کمیته نروژی نوبل، آقای لیو به خاطر «مبارزه طولانی و بدون خشونت خود برای دفاع از حقوق بنیادین بشر در چین» شایسته دریافت این جایزه است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این خبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اختصاص این جایزه به لیو شیائوبو، وضعیت حقوق بشر در چین را در مرکز توجهات قرار می‌دهد و به همین مناسبت از دولت چین خواست تا تمامی زندانیان سیاسی آن کشور را آزاد کند.

به گفته کاترین بیبر، معاون مدیر بخش آسیا و اقیانوس آرام عفو بین‌الملل، «این جایزه تنها زمانی می‌تواند به تغییر اوضاع بینجامد که باعث فشار بیشتر بین‌المللی برای آزادی لیو و شمار بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر شود که به خاطر استفاده از حق آزادی بیان، در زندان‌های چین رنج می‌کشند.»

چین پیش از این هشدار داده‌ بود که اگر این جایزه به لیو شیائوبو تعلق بگیرد این امر برای روابط میان دو کشور چین و نروژ پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

توربیورن یاگلاند، رئیس کمیته نروژی جایزه نوبل، در پاسخ به پرسشی در این باره به خبرنگاران گفت: «کمیته نوبل کمیته‌ای مستقل و مستقل از دولت نروژ است و ما مسئولیت داریم که در جایی که دیگران نمی‌توانند یا نمی‌خواهند سخن بگویند سخن بگوییم.»

لیو شیائوبو، متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۵۵ در شهر چانگچون در استان جیلین در شمال شرقی چین، یکی از سرشناس‌ترین مخالفان دولت چین است. لیو در ژانویه ۱۹۹۱ به خاطر نقشی که در تظاهرات سال ۱۹۸۹ هواداران دموکراسی در میدان «تیانان‌من» پکن داشت به دو سال زندان محکوم شد. وی پس از آن در اکتبر ۱۹۹۶ نیز به خاطر انتقاد از حزب کمونیست چین به سه سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد.

در سال ۲۰۰۷، انتشار مطالبی بر روی سایت‌های اینترنتی در هنگ‌کنگ، چند ماه حبس برای لیو شیائوبو دربر داشت و آقای لیو از دسامبر ۲۰۰۹ به خاطر تنظیم منشوری به نام «منشور ۰۸» که از سوی ۳۰۳ روشنفکر و فعال حقوق بشر چینی امضا شد محکوم به گذراندن ۱۱ سال در زندان شده ‌است.

از رقبای اصلی دریافت جایزه امسال صلح نوبل، سیما سمر، فعال حقوق زنان از افغانستان، بود. جایزه صلح نوبل، سال گذشته به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، تعلق گرفت.

تنها ایرانی که تاکنون موفق به دریافت این جایزه شده، شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، است که در سال ۲۰۰۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
XS
SM
MD
LG