لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

مقام ارشد ناتو: بن‌لادن و الظواهری در شمال غربی پاکستان هستند


اسامه بن‌لادن (چپ) به همراه ایمن الظواهری، مرد شماره دوی القاعده
اسامه بن‌لادن (چپ) به همراه ایمن الظواهری، مرد شماره دوی القاعده
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به نقل از یک مقام ارشد ناتو اعلام کرد که به باور این سازمان، اسامه بن لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده، و ایمن الظواهری مرد شماره دو القاعده، در شمال غربی پاکستان و در خانه‌های نزدیک به یکدیگر سکونت دارند.

به گزارش سی.ان.ان، این مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که به خاطر حساس بودن اطلاعات، از فاش کردن نام خود خودداری می‌کند، می‌گوید که این دو خانه «توسط افراد محلی و اعضای سرویس اطلاعاتی پاکستان» حفاظت می‌شود.

این مقام ناتو افزوده است: «هیچ‌کس از افراد القاعده در غار زندگی نمی‌کند، بلکه این افراد در راحتی نسبی به‌سر می‌برند.»

اظهارات این مقام ارشد ناتو در مورد دخیل بودن سرویس اطلاعاتی پاکستان در حفاظت از این خانه‌ها در حالی است که پاکستان مکرراً اتهام حراست از رهبر القاعده را تکذیب کرده‌است.

به گفته این مقام ناتو، محدوده عمومی منطقه‌ای که بن‌لادن در سال‌های اخیر به احتمال زیاد در آن سکونت و رفت‌وآمد داشته از یک‌سو به کوهستان چیترال در شمال غرب پاکستان و در نزدیکی مرز چین و از سوی دیگر به دره کُرَّم که در همسایگی کوهستان تورا بورای افغانستان قرار دارد محدود می‌شود.

منطقه‌ای که این مقام ناتو از آن نام می‌برد، صدها کیلومتر مربع از صعب‌العبورترین مناطق کوهستانی پاکستان را تشکیل می‌دهد که ساکنان آن از جنگجوترین قبایل منطقه هستند.
این مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید که این دو خانه «توسط افراد محلی و اعضای سرویس اطلاعاتی پاکستان» حفاظت می‌شود.

از زمان گریز احتمالی اسامه بن‌لادن از کوه‌های «تورا بورا» در افغانستان که گفته می‌شود در جریان بمباران این کوهستان توسط نیروهای آمریکایی در اواخر سال ۲۰۰۱ روی داده‌است، مقام‌های آمریکایی تاکنون خبر تأیید شده‌ای در ارتباط با کشف محل احتمالی اختفای بن‌لادن و الظواهری منتشر نکرده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این مقام ارشد ناتو هم‌چنین ارزیابی تازه ایالات متحده که می‌گوید ملا عمر، رهبر طالبان، در چند ماه اخیر در میان شهرهای کویته و کراچی پاکستان رفت‌وآمد داشته را تأیید کرد.

این مقام ارشد ناتو در این مورد که سازمان ناتو چگونه به اطلاعات تازه در مورد اقامتگاه رهبران القاعده و طالبان دست یافته توضیحی نداد اما بنا به گفته خبرگزاری‌ها وی شخصی است که به برخی از حساس‌ترین اطلاعات در ائتلاف ناتو دسترسی دارد.

رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان، روز دوشنبه حضور اسامه بن‌لادن و ایمن الظواهری در خاک کشورش را تکذیب کرد اما افزود که هرگونه اطلاعاتی که خلاف حرف او را ثابت کند باید در اختیار مقام‌های پاکستانی قرار بگیرد تا پاکستان در «اقدامی عاجل» به دستگیری این دو اقدام کند.
XS
SM
MD
LG