لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

زمین‌لرزه هفت ریشتری نیوزیلند تنها دو مجروح بر جای گذاشت


زمین‌لرزه ۷.۱ ریشتری که شهر کرایست‌چرچ، دومین شهر بزرگ نیوزیلند را تکان داد، خرابی گسترده‌ای بر جای گذاشت اما تلفات جانی در بر نداشت.

بنا بر گزارش‌ها، این زمین‌لرزه که صبح روز شنبه به وقت محلی رخ داد باعث زخمی شدن دو نفر شده و در حدود یک و نیم میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت.

کانون این زمین‌لرزه که با این شدت تخریب در ۸۰ سال اخیر در نیوزیلند سابقه نداشته در ۳۰ کیلومتری غرب کرایست‌چرچ و ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی ولینگتون، پایتخت نیوزیلند اعلام شده‌است.

این زمین‌لرزه کمی پیش از آغاز صبح روی داد و خالی بودن خیابان‌ها از رهگذران باعث شد تا فروریختن نمای ساختمان‌ها بر روی خودروهای کنار خیابان با تلفات جانی همراه نشود.

ساکنان شهر پس از آغاز زلزله، هراسان به خیابان‌ها ریختند ولی در این شهر با ۳۴۰ هزار سکنه تنها دو مورد جراحت جدی گزارش شده‌است. مقام‌های نیوزیلندی می‌گویند که «بخت، بسیار با مردم این شهر یار بوده که کسی کشته نشده‌است.»

جان کارتر، وزیر مبارزه با بلایای طبیعی نیوزیلند به خبرنگاران گفت که «باید بسیار خوش‌حال باشیم که کسی در این زمین‌لرزه کشته نشده‌است.»

پس از فروریختن آوارهای یک خانه بر روی دو نفر از شهروندان در خیابان، پلیس شهر کرایست‌چرچ از ساعت هفت عصر تا هفت بامداد در خیابان‌های این شهر حالت منع رفت‌وآمد اعلام کرده‌است.

به نوشته وب‌سایت روزنامه «نیوزیلند هرالد» آب و برق این شهر قطع شده و مرکز شهر کرایست‌چرچ و به خصوص خانه‌های تاریخی آن آسیب فراوانی دیده‌است.

۹ کشته در اثر سقوط هواپیما در نیوزیلند

روز شنبه هم‌چنین سقوط یک هواپیما در سواحل توریستی جزیره جنوبی نیوزیلند باعث کشته شدن ۹ نفر، از جمله چهار شهروند خارجی شد.

بنا بر گزارش‌ها، این هواپیما که به یک شرکت چتربازی تعلق داشت، به حالت سقوط آزاد در نزدیکی یک باند فرود در حوالی یخچال طبیعی «فاکس» به زمین اصابت کرده و «تمامی ۹ سرنشین آن جان باخته‌اند.»

به گفته مقامات پلیس نیوزیلند، این سرنشینان شامل خلبان، چهار شهروند نیوزیلند و گردشگرانی از ایرلند، بریتانیا، استرالیا و آلمان بودند.

جزئیات سقوط این هواپیما به خاطر دورافتادگی منطقه سقوط هنوز مشخص نیست اما سخنگوی پلیس این کشور از آتش گرفتن این هواپیما پس از سقوط خبر می‌دهد.
XS
SM
MD
LG