لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

اوباما: برای آزادی دو آمریکایی زندانی در ایران همه تلاش خود را می‌کنیم


باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه با سارا شورد، زن جوان آمریکایی که به‌مدت یک سال در ایران زندانی بوده دیدار کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این دیدار «خوش‌آمدگویی شخصی به سارا شورد به خاطر بازگشتش به خانه» بوده است.

این بیانیه می‌افزاید که رئیس جمهور آمریکا آزادی خانم شورد را «تلخ و شیرین» توصیف کرد.

بنا بر این گزارش، باراک اوباما در این دیدار که مادر خانم شورد و مادران دو آمریکایی دیگر زندانی در ایران نیز حضور داشتند قول داد تا همه تلاش‌های لازم را برای آزادی دو شهروند دیگر آمریکایی انجام بدهد.

سارا شورد، ۳۲ ساله، که همراه نامزدش شین باوئر و دوست دیگرشان جاش فتال بیش از یک سال پیش در مرز ایران و عراق بازداشت شدند، پس از میانجی‌گری عمان، در ماه جاری با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد.

بیانیه روز پنج‌شنبه کاخ سفید می‌افزاید: «ما هم‌چنان امیدواریم که ایران بار دیگر شفقت نشان داده و با تضمین بازگشت سالم شین، جاش و همه آمریکاییان دیگری که در ایران بازداشت یا مفقود شده‌اند کار صحیح را انجام دهد.»
سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی از زندان اوین در ایران آزاد شده‌است.

سارا شورد پس از آزادی خود در یک نشست خبری گفت که وی و دوستانش «کوهنوردانی بی‌گناه» هستند و هیچ‌گاه قصد عبور از مرز ایران را نداشته‌اند. خانم شورد پس از بازگشت به آمریکا با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار کرد.

خانم شورد همچنین پس از این دیدار در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اظهار داشت که پیش از آزادی، یک مقام ایرانی پیشنهاد کرده بود که مبلغ وثیقه وی را بپردازد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه خبر ورود هیئتی از میانجی‌گران عمانی به ایران، برای رایزنی و آزادی احتمالی دو شهروند دیگر آمریکایی در بند در ایران، را تأیید کرد.

دولت پادشاهی عمان، در میانجی‌گری برای آزاد شدن سارا شورد، شهروند آمریکایی که ۴۱۰ روز را در ایران در حبس گذرانده بود نقشی اساسی داشته‌است و سارا شورد پيش از ترک مسقط به سوی آمريکا با صدور بيانيه‌ای از دولت عمان به دليل ميانجی‌گری در سپردن وثيقه نيم ميليون دلاری برای آزادی‌اش تشکر کرد.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی در رسانه‌ها، این سه نفر را به عبور غیر قانونی از مرز و جاسوسی متهم کرده‌اند، اما هنوز رسماً اتهام آنها اعلام نشده است.

مسئله دستگیری و آزادی این سه شهروند آمریکایی روابط میان ایران و آمریکا را بیش از پیش با تنش روبه‌رو ساخته‌است.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در تاریخ نوزدهم ماه سپتامبر در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا، از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند ولی ایالات متحده این پیشنهاد را رد کرده است. آقای احمدی‌نژاد، در این مصاحبه‌ای که از زمان آزادی احتمالی شین باوئر و جاش فتال خبری نداد.
XS
SM
MD
LG